ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ: Βλάβη στο κάθισμα του κυβερνήτη έριξε το Boeing της Air India.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Ο ισχυρισμός είναι αναληθής. Ξεκίνησε από ανώνυμες αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, χωρίς να υπάρχουν επίσημες ή ανεπίσημες αναφορές από τις αρμόδιες ερευνητικές αρχές.
Το είδαμε στο protothema.gr, alphanews.live, zougla.gr, liberal.gr, rodiaki.gr, huffingtonpost.gr, philenews.com, reporter.com.cy και πολλά ακόμη. Παραδείγματα δημοσιευμάτων:



Τι ισχύει
Ο ισχυρισμός ξεκίνησε να κυκλοφορεί χθες (15/6) στο εξωτερικό κυρίως μέσω αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επικαλούμενα πηγές όπως την Ανεξάρτητη Αρχή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB), αλλά χωρίς να δίνουν παραπομπές, ή δίνουν μια παραπομπή προς την ιστοσελίδα της AAIB, η οποία όμως δεν έχει περιεχόμενο.
Σύμφωνα με δημοσίευμα στην ιστοσελίδα flight.com.gr, του αεροναυπηγού και διερευνητή αεροπορικών ατυχημάτων, Φαίδωνα Καραϊωσηφίδη, δημοσιεύματα περί έκδοσης αρχικού πορίσματος της διερεύνησης της συντριβής του 787-8 της Πτήσης AI171 της Air India, τα οποία διακινήθηκαν χθες και στην Ελλάδα, δεν επιβεβαιώνονται και κινούνται στο χώρο των fake news.
To σχετικό «αφήγημα» αναφερόταν σε «μηχανική αστοχία στο κάθισμα του κυβερνήτη κατά τη στιγμή της απογείωσης ως βασική αιτία της συντριβής του Boeing 787 της Air India, σύμφωνα με τα ευρήματα του υπό σύνταξη προκαταρκτικού πορίσματος (preliminary report) της Ανεξάρτητης Αρχής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB)». Πιο συγκεκριμένα το «αφήγημα» υποστηρίζει σενάριο στο οποίο «το αεροσκάφος βρισκόταν στη φάση της περιστροφής (rotation) για απογείωση, όταν το κάθισμα του κυβερνήτη ολίσθησε απότομα προς τα πίσω, λόγω αστοχίας στο μηχανισμό κλειδώματος στη ράγια μετακίνησης. Το βάρος του σώματός του παρέσυρε ασυναίσθητα τα χειριστήρια ισχύος (thrust levers) προς τη θέση «idle» (μηδενική ώθηση), προκαλώντας αιφνίδια μείωση της ισχύος των κινητήρων».
Αξίζει να αναφερθεί ότι το «αφήγημα» χτίζει πάνω σε άσχετα μεταξύ τους γεγονότα, κυρίως σε ένα περιστατικό με Boeing 787-9 Dreamliner («CC-BGG», msn 38461/382, πρώτη πτήση το 2015) της χιλιανής LATAM Airlines στις 9 Μαρτίου 2024. Τότε το Dreamliner με 263 επιβάτες και 9μελές πλήρωμα πραγματοποιούσε πτήση από το Kingsford Smith International του Σίδνεϋ προς το Auckland International της Νέας Ζηλανδίας. Στα 41.000 πόδια, πάνω από τη Θάλασσα της Τασμανίας, έπειτα από ακούσια κίνηση του καθίσματός του, ο κυβερνήτης πέφτοντας προς τα εμπρός παρέσυρε το χειριστήριο και προκάλεσε ξαφνική, απότομη βύθιση του αεροσκάφους κατά 400 πόδια. Η απότομη απώλεια ύψους προκάλεσε τραυματισμούς σε 13 επιβάτες (δυο από τους οποίους χρειάστηκαν νοσηλεία) και σε ένα μέλος του πληρώματος καμπίνας. Το αεροσκάφος συνέχισε για το Όκλαντ, όπου προσγειώθηκε με ασφάλεια. Από έλεγχο στο κάθισμα βρέθηκε μια αστοχία απαρτίου του μηχανισμού μετακίνησης. Ως επακόλουθο του συμβάντος διατάχθηκε η επιθεώρηση όλων των καθισμάτων των 787-7, 787-9, και 787-10 για τυχόν φθορές ή αστοχίες.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας, η Air India και το Υπουργείο Πολιτικής Αεροπορίας της Ινδίας, δεν έχουν εκδόσει καμία ανακοίνωση που να αναφέρεται σε βλάβη του καθίσματος του πιλότου. Μάλιστα, το Υπουργείο κάλεσε το κοινό και τα μέσα ενημέρωσης να αποφύγουν εικασίες ή μη επιβεβαιωμένες αναφορές. Όλα τα επίσημα ευρήματα θα κοινοποιούνται με έγκαιρο και διαφανή τρόπο, καθώς η έρευνα προχωρά.
Συμπέρασμα
Ο ισχυρισμός είναι αναληθής. Ξεκίνησε από ανώνυμες αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, χωρίς να υπάρχουν επίσημες ή ανεπίσημες αναφορές από τις αρμόδιες ερευνητικές αρχές.