ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ: Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός elDAS 2.0 προστατεύει όσους δεν θέλουν να πάρουν ψηφιακή ταυτότητα ή προσωπικό αριθμό. Η κάθε κυβέρνηση πρέπει να δώσει άλλες επιλογές και οι πολίτες μπορούν να αρνηθούν τον αριθμό χωρίς συνέπειες. Όσοι λάβουν τον αριθμό με e-mail ή ταχυδρομείο να τον απορρίψουν και να τον επιστρέψουν.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Ο eIDAS 2.0 και ο GDPR δεν παρέχουν νομική κάλυψη για να αρνηθεί κάποιος τον Π.Α. Όσον αφορά το ευρωπαϊκό ψηφιακό πορτοφόλι (EU Digital Identity Wallet), ο eIDAS καθορίζει ότι έχει εθελοντική συμμετοχή, ενώ ο GDPR προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα μέσω αυστηρών όρων επεξεργασίας, όχι μέσω κατάργησης υποχρεωτικών εθνικών μητρώων.
Πάνω από 10 χιλιάδες κοινοποιήσεις έχουν διάφορες αναρτήσεις στο Facebook (παραδείγματα εδώ, εδώ, εδώ, εδώ, εδώ και εδώ) που επικαλούνται ευρωπαϊκούς κανονισμούς που φέρεται να δίνουν το δικαίωμα στους πολίτες να αρνηθούν τον προσωπικό αριθμό και την ψηφιακή ταυτότητα.
Αναλυτικά, ο ισχυρισμός αναφέρει:
ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ (ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΚΥΠΡΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΚΡΑΤΗ)
Ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός, που έχει την ονομασία :
Ευρωπαϊκός Κανονισμός elDAS 2.0
Αυτός ο ευρωπαϊκός κανονισμός, προστατεύει (ΕΔΩ είναι Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΙΔΗΣΗ) ΟΛΟΥΣ τους Ευρωπαίους Πολίτες (άρα και τους Έλληνες) που δεν θέλουν να συμμετέχουν ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ της Ευρωπαϊκής Κοινωνίας!.
Συγκεκριμένα ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός elDAS 2.0 λέει τα εξής :
<Μέχρι το 2026 και οι 27 Κυβερνήσεις των 27 μελών-κρατών της ΕΕ, είναι ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΕΣ να παρέχουν ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ λύσεις (σε όλες τις υπηρεσίες : Τράπεζες, Υγεία κ.λ.π), για όσους Ευρωπαίους Πολίτες (άρα και τους Έλληνες), ΔΕΝ ΕΠΙΘΥΜΟΥΝ να χρησιμοποιήσουν τις ψηφιακές ταυτότητες με ΤΟΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΡΙΘΜΟ>!!!.
Επί πλέον η Ευρωπαϊκή Προστασία Προσωπικών δεδομένων GDPR, επιβάλλει :
<Η συλλογή (συγκέντρωση) και η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων, πρέπει να γίνεται με ΤΗΝ ΣΥΓΚΑΤΑΘΕΣΗ των Ευρωπαίων Πολιτών>!!!.
Ως εκ τούτου όσοι, Έλληνες πολιτεs που ΔΕΝ ΕΠΙΘΥΜΟΥΝ να πάρουν την ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ με ΤΟΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΡΙΘΜΟ :
Μέσα στους μήνες : ΙΟΥΝΙΟ-ΙΟΥΛΙΟ-ΑΥΓΟΥΣΤΟ, να ΜΗ ΜΠΟΥΝ στην πλατφόρμα my info (ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ) :
Τους ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΙ, ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός elDAS 2.0 και η Ευρωπαϊκή Προστασία Προσωπικών Δεδομένων GDPR
Και δεν πρόκειται να τους επιβληθεί ΚΑΜΙΑ κύρωση!
Από δε το Σεπτέμβρη του 2025, σε όσους Έλληνες, ΔΕΝ μπήκαν στην πλατφόρμα my info του προσωπικού αριθμού, για να τους εκδοθεί Ο ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ (Π.Α) :
Θα τους έλθει ή στο μέιλ τους (όσοι έχουν μέιλ) Ο ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ (Π.Α) ή όσοι δεν έχουν μέιλ, θα τους αποσταλεί από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προσωπικός φάκελος ταχυδρομικώς, που μέσα στο φάκελο θα υπάρχει Ο ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ (Π.Α)!.
Τι να κάνουν οι Έλληνες Πολίτες, που τους έρθει ο Π.Α στο μέιλ τους :
Θα πάνε στην ένδειξη ΑΠΑΝΤΗΣΗ και θα γράψουν !
ΑΡΝΟΥΜΑΙ ΤΟΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΡΙΘΜΟ ΠΟΥ ΜΟΥ ΑΠΟΣΤΕΙΛΑΤΕ (με προστατεύει ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός elDAS 2.0)
Τι θα κάνουν τώρα οι Έλληνες Πολίτες, που τους έρθει ο Π.Α σε φάκελο ????τιποτα απλά θα επιστρέψουν τον φάκελλο συστημένο με το όχι γραμμένο!!!πάνω του !!!!!!!!!!!! Μην τον ανοίξετε…….,,⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️
Τι ισχύει
Ο ισχυρισμός φαίνεται πως άρχισε να αποκτά περισσότερη απήχηση μετά από σχετικές αναφορές του Αθανάσιου Τσόκα, που φέρεται να είναι “Μαθηματικός-Ερευνητής”, τον Ιούνιο του 2025. Στην εκδήλωση για το θέμα, είχε παραβρεθεί και ο βουλευτής Νίκος Παπαδόπουλος. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο πρώην Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας Αμβρόσιος, υποστηρίζοντας και εκείνος πως:
“Ὁ δέ Εὐρωπαϊκός Κανονισμός elDAS 2.0 προστατεύει όσους ἀρνηθοῦν νά παραλάβουν τόν προσωπικόν ἀριθμόν καί ὅτι «δέν πρόκειται νά τούς ἐπιβληθῆ ΚΑΜΜΙΑ κύρωση»!“
Κατόπιν, άρχισε να απαπαράγεται σε συνωμοσιολογικές ιστοσελίδες, αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε σελίδες θρησκευτικού περιεχομένου.
Τι ισχύει
Κανονισμός eIDAS
Ο Κανονισμός (EU) 2024/1183, γνωστός επίσης και ως eIDAS 2.0, αποτελεί σημαντική αναθεώρηση του προηγούμενου (EU) No 910/2014 (γνωστού ως eIDAS) για την ηλεκτρονική ταυτοποίηση, την αυθεντικοποίηση και τις υπηρεσίες εμπιστοσύνης στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η νέα ρύθμιση δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε. στις 30 Απριλίου 2024 και τέθηκε σε ισχύ στις 20 Μαΐου 2024. Με την αναθεώρηση εισάγονται στοιχεία όπως η θεσμοθέτηση του πλαισίου για το European Digital Identity Wallet (“EUDI Wallet”), δηλαδή ενός ψηφιακού “πορτοφολιού” ταυτότητας στο οποίο οι πολίτες και οι επιχειρήσεις μπορούν να αποθηκεύουν πιστοποιημένα στοιχεία και να τα χρησιμοποιούν σε όλη την Ε.Ε.
Ο Κανονισμός θεσπίστηκε για να προσφέρει κάποια οφέλη. Μεταξύ άλλων:
“Με τον eIDAS, η ΕΕ κατόρθωσε να θέσει τα κατάλληλα θεμέλια και ένα σαφές νομικό πλαίσιο ώστε οι πολίτες, οι επιχειρήσεις και οι δημόσιες διοικήσεις να έχουν ασφαλή πρόσβαση σε υπηρεσίες και να πραγματοποιούν συναλλαγές στο διαδίκτυο. Η ανάπτυξη του eIDAS σημαίνει μεγαλύτερη ασφάλεια και μεγαλύτερη ευκολία για κάθε διαδικτυακή δραστηριότητα, όπως η υποβολή φορολογικών δηλώσεων, η εγγραφή σε πανεπιστήμιο της αλλοδαπής, η σύσταση επιχείρησης σε άλλο κράτος μέλος, η υποβολή προσφορών σε διαδικτυακές προσκλήσεις υποβολής προσφορών. Στο μέλλον, οι χρήσεις θα επεκταθούν στην επαλήθευση ταυτότητας στις πληρωμές μέσω διαδικτύου και στο εξ αποστάσεως άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού.”
Επίσης, έχει προβλέψεις για την προστασία της ιδιωτικότητας των πολιτών:
“Τα υψηλά επίπεδα αξιοπιστίας που καθιστούν δυνατές οι ηλεκτρονικές ταυτότητες του πλαισίου eIDAS μειώνουν σημαντικά τον κίνδυνο κλοπής ταυτότητας και κακής χρήσης προσωπικών πληροφοριών. Η ψηφιακή ταυτότητα (Digital eID) διασφαλίζει τη νομική εγκυρότητα των διασυνοριακών συναλλαγών, παρέχοντας το ίδιο νομικό κύρος σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.”
Η χρήση του είναι εθελοντική, και τα κράτη-μέλη δεν μπορούν να εξαναγκάσουν τους πολίτες να το χρησιμοποιούν για να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες. Όμως αυτό αφορά μόνο το ευρωπαϊκό πορτοφόλι (EUDI Wallet), όχι οποιοδήποτε εθνικό σύστημα ταυτοποίησης ή εθνικό αριθμό. Ο κανονισμός δεν περιέχει καμία διάταξη που να απαγορεύει στα κράτη-μέλη να διαθέτουν ή να επιβάλλουν δικό τους εθνικό αναγνωριστικό αριθμό, όπως ο ελληνικός Π.Α.
Προσωπικός Αριθμός
Ο Προσωπικός Αριθμός είναι ένας νέος, ενιαίος αριθμός ταυτοποίησης που εισάγεται για κάθε πολίτη στην Ελλάδα. Πρόκειται για έναν μόνιμο αριθμό, ο οποίος θα συνοδεύει τον πολίτη σε όλες τις συναλλαγές του με το Δημόσιο και τους επίσημους φορείς. Σκοπός της καθιέρωσής του είναι να μειώσει τη γραφειοκρατία, να ενοποιήσει τους διαφορετικούς αριθμούς που χρησιμοποιούνται σήμερα (ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, αριθμός ταυτότητας) και να διευκολύνει την αλληλεπίδραση με τις δημόσιες υπηρεσίες. Η δομή του αριθμού αποτελείται από 12 χαρακτήρες. Τα εννέα αριθμητικά ψηφία αντιστοιχούν στο ΑΦΜ, ενώ προστίθεται μπροστά ένα τριψήφιο γραμματικό πρόθεμα, από το οποίο δύο χαρακτήρες επιλέγονται από τον ίδιο τον πολίτη και το τελευταίο ψηφίο παράγεται αυτόματα ως ψηφίο ελέγχου. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται ότι ο αριθμός είναι μοναδικός για κάθε άτομο.
Ο Προσωπικός Αριθμός είναι απλώς ενιαίος αριθμός ταυτοποίησης. Δεν δίνει πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα. Κάθε υπηρεσία έχει πρόσβαση μόνο στα στοιχεία που της επιτρέπεται από το νόμο. Παρόμοιοι αριθμοί χρησιμοποιούνται εδώ και δεκαετίες σε πολλές χώρες. Σκοπός του είναι η απλοποίηση της γραφειοκρατίας και όχι ο έλεγχος της προσωπικής ζωής. Χρησιμοποιείται εδώ και δεκαετίες σε πολλές χώρες. Για παράδειγμα, στη Σουηδία, κάθε πολίτης και μόνιμος κάτοικος διαθέτει έναν μοναδικό αριθμό που ονομάζεται Personnummer. Πρόκειται για έναν αριθμό, ο οποίος χρησιμοποιείται για όλες τις συναλλαγές με το κράτος αλλά και με τον ιδιωτικό τομέα. Η Δανία έχει από το 1968 τον CPR Number, έναν αριθμό που αποτελεί το θεμέλιο όλων των δημόσιων μητρώων. Κάθε πολίτης και κάτοικος έχει τον δικό του αριθμό, που είναι απαραίτητος για υπηρεσίες υγείας, εκπαίδευσης και φορολογίας. Επιπλέον, συνδέεται με το ψηφιακό σύστημα ταυτοποίησης της χώρας (MitID), διευκολύνοντας την ασφαλή πρόσβαση σε όλες τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Η Εσθονία είναι ίσως η πιο γνωστή περίπτωση. Ο Isikukood είναι το βασικό εργαλείο της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης της χώρας. Χρησιμοποιείται για ψηφιακές υπογραφές, για την ηλεκτρονική ψηφοφορία, στην υγεία, στη φορολογία και σχεδόν σε κάθε δημόσια ή ιδιωτική υπηρεσία. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο Social Security Number (SSN) δημιουργήθηκε αρχικά για την κοινωνική ασφάλιση. Σταδιακά, όμως, εξελίχθηκε σε βασικό αριθμό ταυτοποίησης που χρησιμοποιείται στη φορολογία, την εργασία και τους τραπεζικούς λογαριασμούς.
Ο Προσωπικός Αριθμός έχει σχεδιαστεί ώστε να λειτουργεί μέσα στο πλαίσιο του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (GDPR), που ισχύει σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εποπτικό ρόλο έχει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) που έχει γνωμοδοτήσει θετικά για την αναγραφή του Προσωπικού Αριθμού στις νέες ταυτότητες. Ο αριθμός από μόνος του δεν αποκαλύπτει ευαίσθητα στοιχεία (π.χ. φύλο, ημερομηνία γέννησης), σε αντίθεση για παράδειγμα με τον ΑΜΚΑ που ξεκινά με την ημερομηνία γέννησης. Κάθε δημόσια υπηρεσία μπορεί να χρησιμοποιεί τον Προσωπικό Αριθμό μόνο για τον συγκεκριμένο σκοπό που επιτρέπεται από τη νομοθεσία (φορολογία, υγεία, ασφάλιση κ.λπ.).
Ο συγκεκριμένος Ευρωπαϊκός Κανονισμός δεν σχετίζεται με τον ελληνικό Προσωπικό Αριθμό, ο οποίος είναι εθνικό μέτρο και όχι απαίτηση του eIDAS 2.0, ή εξαίρεση με βάση αυτόν. Στην Ελλάδα η θέσπιση και η λειτουργία του Π.Α. ρυθμίζονται από το Προεδρικό Διάταγμα 40/2025 (ΦΕΚ Α’ 67/5-5-2025). Ως προς τις πρακτικές συνέπειες μη συμμετοχής, το eIDAS 2.0 δεν παρέχει “δικαίωμα άρνησης” για τον ελληνικό Π.Α., επειδή ρυθμίζει το ευρωπαϊκό Wallet και όχι τους εθνικούς αναγνωριστικούς αριθμούς. Με απλά λόγια, ο eIDAS 2.0 καθιστά τη χρήση του EUDI Wallet διαθέσιμη, αλλά προαιρετική για τον πολίτη και επιβάλλει αποδοχή του “κατόπιν αιτήματος του χρήστη”, αλλά δεν δημιουργεί δικαίωμα άρνησης του ελληνικού Π.Α.
Συμπέρασμα
Ο eIDAS 2.0 και ο GDPR δεν παρέχουν νομική κάλυψη για να αρνηθεί κάποιος τον Π.Α. Όσον αφορά το ευρωπαϊκό ψηφιακό πορτοφόλι (EU Digital Identity Wallet), ο eIDAS καθορίζει ότι έχει εθελοντική συμμετοχή, ενώ ο GDPR προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα μέσω αυστηρών όρων επεξεργασίας, όχι μέσω κατάργησης υποχρεωτικών εθνικών μητρώων.