Ο νανοπλανήτης Δήμητρα ενδέχεται να είχε κάποτε ένα τεράστιο ωκεανό

Ορυκτά που περιέχουν νερό είναι μάλλον διαδεδομένα στον νάνο πλανήτη Δήμητρα (Ceres), ο οποίος βρίσκεται στη ζώνη των αστεροειδών μεταξύ των τροχιών του Άρη και του Δία. Τα στοιχεία δείχνουν έναν αρχαίο ωκεανό, καθώς και γεωλογική δραστηριότητα.

«Όλο και περισσότερο, μαθαίνουμε ότι η Δήμητρα είναι ένας πολύπλοκος κόσμος που μπορεί να φιλοξένησε πολύ νερό σε υγρή μορφή κατά το παρελθόν και μπορεί να διαθέτει ακόμη ποσότητες κάτω από την επιφάνειά της», λέει η Julie Castillo-Rogez από το Εργαστήριο Jet Propulsion της NASA, σε σχετικό δελτίο τύπου. Η Castillo-Rogez ήταν  συν-συγγραφέας των δύο ερευνών που δημοσίευσε η NASA σχετικά με τα νέα δεδομένα, μεταξύ των οποίων και μία που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Journal of Geophysical Research.

Οι θεωρίες σχετικά με τη γεωλογική δραστηριότητα προέρχονται από τέσσερις πηγές στον πλανήτη. Τους κρατήρες Occator, Kerwan και Yalode, καθώς και το μοναχικό βουνό Ahuna Mons. Όλα αυτά δείχνουν αποκλίσεις μεταξύ των επιστημονικών μοντέλων για την βαρύτητα της Δήμητρας και του τι βρέθηκε στην πραγματικότητα από το διαστημόπλοιο Dawn. Τα προϋπάρχοντα επιστημονικά μοντέλα δεν μπορούσαν να λάβουν υπόψη τις υποεπιφανειακές δομές που πλέον γνωρίζουμε ότι υπάρχουν.

Η άλλη μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο Earth and Planetary Science Letters, εξέτασε το πώς εξελίχθηκε η τοπογραφία της Δήμητρας. Η ύπαρξη ενός ισχυρού φλοιού, υποδηλώνει βραχώδες υπόβαθρο. Ένας λεπτός φλοιός όμως υποδηλώνει ότι έχει αποδυναμωθεί από κάτι, όπως νερό ή άλατα. Με τη πάροδο δισεκατομμυρίων χρόνων, τα στοιχεία αυτά θα παραμορφώσουν την επιφάνεια ενός πλανήτη, σχηματίζοντας κοιλάδες και κορυφές.

Οι ερευνητές της NASA πιστεύουν τώρα ότι η Δήμητρα είχε κάποτε έντονα επιφανειακά χαρακτηριστικά, συμπεριλαμβανομένων βουνών εκτός από το Ahuna Mons που με την πάροδο του χρόνου «ισοπεδώθηκαν». Θα χρειαζόταν μια ισχυρή επιφάνεια για να ισοπεδώσει ένα ολόκληρο βουνό, πράγμα που σημαίνει ότι το ισχυρό στρώμα τώρα βρίσκεται πάνω από ένα πιο αδύναμο, παραμορφωμένο στρώμα το οποίο κάποτε περιείχε νερό.

Πηγή: Futurism