Αναβάθμιση ελληνικών F-16, «ειδικοί» του διαδικτύου και όλα όσα πραγματικά πρέπει να γνωρίζετε

Κατά τη πρόσφατη επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στις ΗΠΑ, συμφωνήθηκε η αναβάθμιση του στόλου των ελληνικών F-16 σε επίπεδο Viper (V), με ένα κόστος που υποτίθεται θα ανέλθει στα περίπου 2,4 δισ. ευρώ. Η ανακοίνωση αυτή δέχτηκε σφοδρή κριτική, κυρίως από «ειδικούς» του διαδικτύου και όχι μόνο. Έγινε θέμα συζήτησης σε καφενεία, σε facebook, twitter αλλά και… ταξί. Αποτέλεσε θέμα πολιτικής αντιπαράθεσης, ενώ ακόμη και μεγάλες ενημερωτικές ιστοσελίδες (παράδειγμα εδώ), εξέφρασαν σχετικές γνώμες, χωρίς όμως να γνωρίζουν τι πραγματικά σημαίνει αυτός ο εκσυγχρονισμός. Στο παρόν άρθρο, θα εξετάσουμε με λεπτομέρεια όλες τις παραμέτρους, ούτως ώστε ο αναγνώστης να γνωρίζει όλα τα δεδομένα και να αποκτήσει σφαιρική άποψη.

Τα ανωτέρω είναι τρία χαρακτηριστικά δημοσιεύματα (δείτε εδώεδώ και εδώ) σε ηλεκτρονικά μέσα μεγάλης αναγνωσιμότητας σχετικά με την επικείμενη συμφωνία εκσυγχρονισμού των ελληνικών F-16. Σύμφωνα με τον αντίλογο, οι διάθεση κονδυλίων για την «αναπαλαίωση» των F-16 είναι μια λάθος κίνηση και τα χρήματα θα πρέπει να δοθούν στην αγορά των πιο εξελιγμένων stealth F-35, σαν αυτά που έχει παραγγείλει η Τουρκική Αεροπορία. Οι «ειδικοί» μάλιστα, προτείνουν να διατεθεί το ποσό σε αγορές άλλων οπλικών συστημάτων, όπως F-35, Su-35, ακόμη και φρεγάτες (!).

Τι ισχύει τελικά;

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Τι ζήτησε να αγοράσει η ελληνική πλευρά;

Σύμφωνα λοιπόν με ανακοίνωση της DSCA, η Ελλάδα ζήτησε τα εξής:

125 APG-83 Active Electronically Scanned Array (AESA) Radars (περιλαμβάνει και δυο (2) επιπλέον)

123 Modular Mission Computers (MMCs)

123 LINK-16 Multifunctional Information Distribution System Joint Tactical Radio Systems (MIDS-JTRS) με TACAN και EHSI

123 LN260 Embedded Global Navigation Systems (EGI)/Inertial Navigation Systems (INS)

123 Improved Programmable Display Generators (iPDGs)

123)APX-126 Advanced Identification Friend or Foe (AIFF) Combined Interrogator Transponders (CIT)

1 Joint Mission Planning System (JMPS)

1 Εξομοιωτή πτήσης F-16V

Αναβάθμιση δυο υπάρχοντων εξομοιωτών σε F-16V

1 Avionics Level Test Station

Εξοπλισμό Ασφαλών Επικοινωνιών, εξοπλισμό κρυπτογράφησης, εξοπλισμο ναυτιλίας.

Στην αίτηση περιλαμβάνεται η αναβάθμιση 26 συστημάτων Advanced Self-Protection Integrated Suite (ASPIS) I σε ASPIS II

Ζητείται επίσης εξοπλισμός υποστήριξης εδάφους, συστήματα ολοκλήρωσης των συστημάτων και δοκιμών, ανταλλακτικά, εξοπλισμός υποστήριξης. Το συνολικό κόστος του προγράμματος φτάνει τα 2,404 δις δολάρια.

Είναι λοιπόν προφανές πως η Πολεμική Αεροπορία έχει επιλέξει τον εκσυγχρονισμό των F-16C/D Block 50, 52+, 52+ Adv δημιουργώντας για πρώτη φορά έναν σχετικά ομοιογενή στόλο 123 μαχητικών 4,5+ γενιάς.

Ο «Εκσυγχρονισμός του Αιώνα»

Αν ποτέ υπήρξε «Αγορά του Αιώνα» για την ΠΑ (η διαβόητη προμήθεια της δεκαετίας του 80 είναι μεν το σημείο αναφοράς, αλλά…) τότε υπάρχει και «Εκσυγχρονισμός του Αιώνα» με το πρόγραμμα αναβάθμισης των ελληνικών Viper σε F-16V, το πλαίσιο του οποίου ανακοινώθηκε χθες από την αρμόδια αμερικανική υπηρεσία DSCA ως γνωστοποίηση στο αμερικανικό κογκρέσο, όπου εάν δεν εγερθούν αντιρρήσεις εντός 30 ημερών θεωρείται ότι έχει εγκριθεί. Ακολουθούν μερικά σημεία που αφορούν τον «Εκσυγχρονισμό του Αιώνα» με πολλά περισσότερα να περιλαμβάνονται στο σχετικό ρεπορτάζ μας στο τεύχος ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ (ήδη σε τελική προετοιμασία).

H γνωστοποίηση της DSCA στο κογκρέσο αντανακλά προφανώς την επιστολή προτάσεων και αποδοχής LOA (Letter of Offer and Acceptance) η υπογραφή της οποίας θα γίνει και η βάση του προγράμματος. Η υπογραφή της σχετικής σύμβασης αναμένεται μέσα στο αμέσως επόμενο διάστημα και θα πρέπει να συνοδευτεί με προκαταβολή, που αναλόγως του τελικού ύψους της θα κυμαίνεται έως και τα 300 εκατομμύρια δολάρια.

* Η γνωστοποίηση της DSCA παραπέμπει ευθέως σε ελληνική πρόθεση αναβάθμισης του συνόλου των μαχητικών των προγραμμάτων PXII, PXIII και PXIV στο επίπεδο F-16V. Εάν όμως αυτό είναι το τελικό πλαίσιο, δηλαδή η αναβάθμιση όλων των αεροσκαφών Block 50/52+/52M, θα επιβεβαιωθεί μόνο μετά την υπογραφή της σύμβασης. Δηλαδή ασχέτως της γνωστοποίησης της DSCA το ύψος του τελικού ελληνικού προγράμματος θα επισφραγιστεί με την υπογραφή, όπου και θα φανεί εάν τελικά θα περιλαμβάνει το σύνολο των 123 αεροσκαφών ή θα γίνει συμφωνηθεί μόνο μέρος της LOA.

* Οι γνωστοποιήσεις της DSCA είναι… διαβόητες για το ότι «φουσκώνουν» οικονομικά τα προγράμματα που αφορούν, ακριβώς διότι περιλαμβάνουν κάθε πιθανή πτυχή τους ώστε να καλύπτουν οποιοδήποτε ενδεχόμενο της τελικής συμφωνίας. Συνήθως οι τελικές συμβάσεις κινούνται χαμηλότερα.

* Για όσους ίσως απορούν για το οικονομικό ύψος του προγράμματος, μια προσεκτική ματιά αποδεικνύει ότι δεν κινείται και πολύ διαφορετικά από αυτό που «φημολογείτο» μέχρι σήμερα. Φυσικά στην συγκεκριμένη περίπτωση (όπως και σε όλες βέβαια τις σχετικές αγορές) δεν ισχύει η «απλή διαίρεση του κόστους με τον αριθμό των αεροσκαφών (δηλαδή 19,54 εκατομμύρια το αεροπλάνο). Έτσι και αλλιώς το κόστος ανά μονάδα διαφέρει ανά μοντέλο Block. Στην γνωστοποίηση περιλαμβάνονται και πολλά παρελκόμενα (που δεν είναι καν γνωστό εάν θα υιοθετηθούν τελικά) αλλά ίσως –πλέον των καταγεγραμμένων απαρτίων-«υποκρύπτονται» και υποπρογράμματα (όπως δομική αποκατάσταση) που δεν είναι άμεσα ορατά και δεν σχετίζονται παρά έμμεσα με τον προτιθέμενο εκσυγχρονισμό.

* Σύμφωνα με ανάρτηση στο Twitter  ο Έλληνας υπουργός Άμυνας υποστήριξε ότι «Η οροφή για την αναβάθμιση των F-16 από τον προϋπολογισμό είναι 1,1δισ. Ευρώ και  τα υπόλοιπα ποσά αφορούν προγράμματα βοήθειας και αντισταθμιστικά». Προφανώς και ο κος υπουργός θα πρέπει να δώσει περισσότερες εξηγήσεις τόσο στα «προγράμματα βοήθειας» όσο και στα «αντισταθμιστικά» διότι διαφορετικά τα… νούμερα δεν βγαίνουν και αναγάγουν σε «ξύλινη γλώσσα» άλλων εποχών…

Η γνωστοποίηση δεν φαίνεται να περιλαμβάνει (έστω και «συγκεκαλυμμένα») κάποια πρόβλεψη για τα F-16 Block 30. Ευσεβής πόθος πολλών βέβαια θα ήταν η αναβάθμιση και αυτών των ελληνικών μαχητικών μέσω της χρήσης απαρτίων που θα προέλθουν από τα υπόλοιπα 123 προς εκσυγχρονισμό. Παρόλα αυτά για να υλοποιηθεί ένα πρόγραμμα CCIP GR Lite (που είχε προταθεί σχετικά από την Lockheed Martin) απαιτείται πλέον των απαρτίων που θα προέλθουν από ανταλλακτικά του εκσυγχρονισμού και άλλα –καινούργια- που δεν φαίνεται όμως να περιλαμβάνονται στην παρούσα LOA. Κάτι τέτοιο όμως θα μπορούσε –θεωρητικά- να γίνει στο μέλλον.

Το πρόγραμμα καθίσταται το μεγαλύτερο του είδους στο στερέωμα των εκσυγχρονισμών F-16V. Αν και υπολείπεται αριθμητικά τόσο του αντίστοιχου προγράμματος της Ταϊβάν ή της Νότιας Κορέας, εντούτοις το γεγονός ότι αφορά τρία διαφορετικά μοντέλα του Fighting Falcon το αναβιβάζει σε αυτό το καθεστώς, αν και ταυτόχρονα αυξάνει τις απαιτήσεις (κάποιοι θα έλεγαν και το ρίσκο) του.

Καθιστά τα 123 ελληνικά F-16V (εάν υιοθετηθεί στο σύνολό του) τα ισχυρότερα Fighting Falcon (μαζί με αυτά του Μπαχρέιν) που θα έχουν προέλθει από εκσυγχρονισμό μέχρι σήμερα, αφού (σε αντίθεση με τα άλλα προγράμματα) το μεγαλύτερο μέρος του αφορά αεροσκάφη Block 52+ και Block 52+ Advanced. Εάν η Πολωνία ακολουθήσει τα ελληνικά βήματα θα γίνει η τρίτη αεροπορία με αντίστοιχο καθεστώς.

Τα οφέλη, άμεσα και «έμμεσα» για την ΠΑ είναι πολλά και μεγάλα (για τα οποία θα επανέλθουμε) δικαιολογώντας απολύτως τον χαρακτηρισμό «Εκσυγχρονισμός του Αιώνα». Τώρα σε ότι αφορά κάποια σχόλια των «γνωστών και μη εξαιρετέων» για «φύκια και μεταξωτές κορδέλες» προφανώς κρίνουν εξ ιδίων για το κουτόχορτο που «πουλούσαν» (και «πουλάνε») τόσα χρόνια στο ελληνικό κοινό.

Γιατί εκσυγχρονίζουμε τα F-16 και δεν αγοράζουμε F-35;

1. Τι κάνει το F-16 τόσο ξεχωριστό;

Το F-16 είναι ο κορμός της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Από την δεκαετία του 80, με 4 διαφορετικά προγράμματα (Peace Xenia) αγοράσαμε 170 μαχητικά F-16 C/D, 40 Block 30 με το ΡΧ Ι, 40 Block 50 με το PX II, 60 Block52+ με το PX III, και 30 Block 52+ Adv με το ΡΧ IV. Εκατοντάδες πιλότοι μας έχουν εκπαιδευτεί σε αυτά τα μαχητικά, οι Μοίρες Συντήρησης τα ξέρουν πλέον απέξω κι ανακατωτά, ενώ έχουμε επενδύσει  πολλά χρήματα στον οπλισμό και εξοπλισμό τους. Είναι ένα αεροσκάφος που ακόμη και τώρα υπηρετεί με χιλιάδες αντίτυπα σε δεκάδες αεροπορίες, πολεμά σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη, και παρά το γεγονός ότι το πρώτο πέταξε την δεκαετία του ’70, τα τελευταία του μοντέλα δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από μαχητικά 4,5+ γενιάς.

Χώρες που δεν έχουν F-16 αλλά χρειάζονται άμεση ενίσχυση στην άμυνά τους προσπαθούν να βρουν εναγωνίως μεταχειρισμένα αεροσκάφη. Δυστυχώς τα αεροσκάφη  F-16 που βγαίνουν από υπηρεσία έχουν εξαντλήσει το δομικό όριο ζωής τους, αν και υπάρχουν προγράμματα που επιτρέπουν στα αεροσκάφη να ανανεώσουν την δομική τους ζωή. Η USAF σκοπεύει να κρατήσει τα αεροσκάφη όσο το δυνατόν περισσότερο σε υπηρεσία (θα μείνουν σε υπηρεσία τουλάχιστον μέχρι το 2048 όπως έχουμε ήδη γράψει), παρά το γεγονός ότι βάζει σε υπηρεσία τα F-35. Σημειώνουμε πως η USAF εκσυγχρονίζει 841 F-16C/D σε -V. Το ίδιο κάνει η Ταϊβάν, το Μπαχρέϊν, η Κορέα, ενώ είναι προφανές πως και άλλες χώρες θα ακολουθήσουν αργά ή γρήγορα. Θα πει βέβαια κάποιος, δεν ξέρουν τα ελληνικά καφενεία, και ξέρουν οι Πολεμικές Αεροπορίες τόσων χωρών; σωστό κι αυτό!

2. Δεν απαντήσατε. Γιατί να εκσυγχρονίσουμε τα δικά μας F-16;

Η αλήθεια είναι πως όσοι μας ρωτούν αυτό συνήθως δεν μας διαβάζουν. Εκτός από το περιοδικό, έχουμε γράψει στις 11/6 «γιατί πρέπει να εκσυγχρονιστούν άμεσα τα F-16«, ενώ επανήλθαμε τον περασμένο μήνα με περισσότερες πληροφορίες για τον σχεδιαζόμενο εκσυγχρονισμό. Ειδικά στο τελευταίο άρθρο μπορούν να βρεθούν πολλές πληροφορίες για το τι θα γίνει και πως. Φυσικά αυτά είναι η τεχνοκρατική προσέγγιση, και δεν απαντάει στον «καλόπιστο» που θα ξεκινήσει με «ποιος μου λέει εμένα ότι…». Θα εξηγηθούμε λοιπόν, για μια ακόμη φορά.

Η Πολεμική Αεροπορία έχει 155 μαχητικά F-16, 25 M2000-5MK2, και μικρό αριθμό Μ2000Ε/Β και F-4E Peace Ikarus που θα αποσυρθούν τα επόμενα χρόνια (δεν αναφέρουμε αριθμούς καθώς η διαθεσιμότητά τους ποικίλλει λόγω ηλικίας). Η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία έχει 255 μαχητικά F-16C/D και αριθμό F-4E Terminator 2020 (κι αυτά με αμφησβητήσιμη διαθεσιμότητα λόγω παλαιότητας) που κι αυτά θα αποσυρθούν αργά ή γρήγορα.

ΤΟΥΡΚΙΚΑ F-16C BLOCK 30

Το θέμα είναι πως ενώ οι αριθμοί «ευημερούν», 180 μαχητικά απέναντι σε 255, στην πραγματικότητα έχουμε μόλις 30 F-16C/D (Block 52+ Adv) στο επίπεδο των τουρκικών F-16 (τα τουρκικά F-16 όλα τους έχουν εκσυγχρονιστεί σε επίπεδο Block52+ Adv). Σημειώνουμε πως τα 34 τουρκικά Block 30 εκσυγχρονίζονται κι αυτά με την σειρά τους, και δεν τα «πετάνε» στα σκουπίδια. Η όποια ισορροπία διατηρείται από τα 25 Μ2000-5ΜΚ2 και τα 55 Β52+. Χωρίς να είναι λοιπόν ισάξια (με την ποιότητα σε βάρος μας), έχουμε από την μια πλευρά 30+25+55=110 κι από την άλλη 255. Μπορεί κάποιος να καταλάβει ότι έχει χαθεί η ισορροπία δυνάμεων στον αέρα ή πρέπει να το κάνουμε πιο «λιανά»;

Με τον εκσυγχρονισμό, όπως αυτή την στιγμή φαίνεται πως θα κινηθεί, θα έχουμε 123 μαχητικά σαφώς ανώτερα των τουρκικών, και άλλα 25 Μ2000-5ΜΚ2. Τα 123 ελληνικά μαχητικά F-16V θα έχουν υπέρτερες δυνατότητες των τουρκικών F-16, ενώ ταυτόχρονα θα είναι πολύ πιο αποτελεσματικά στις αποστολές τους. Έτσι μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα την αντίπαλη αεροπορία.

Αν θέλαμε να αγοράσουμε σήμερα 123 μαχητικά 4,5+ γενιάς θα θέλαμε τουλάχιστον 60 εκ. δολάρια έκαστο, ή δαπάνη 7,38 δις δολαρίων.

Η απευθείας λοιπόν απάντηση είναι πως αν δεν θέλουμε μια αεροπορία επιπέδου Ελβετίας, αλλά μια ισχυρή αεροπορία που θα μπορεί να προστατεύσει την πατρίδα μας, πρέπει να εκσυγχρονίσουμε τα F-16. Οτιδήποτε άλλο οδηγεί σε μαθηματική ακρίβεια σε διάλυση του κορμού της ΠΑ και σε ήττα χωρίς καν να πάμε σε πόλεμο.

ΜΠΑΜΠΑΣ ΚΑΙ ΓΙΟΣ ΣΕ ΠΡΩΪΝΗ ΒΟΛΤΑ

3. Και γιατί να εκσυγχρονίσουμε τα F-16 με 2,4 δις και να μην πάρουμε 30 F-35;

To κόστος για την αγορά 20 (κι όχι 30) μαχητικών F-35 θα φτάσει ή ξεπεράσει τα 3,5 δις δολάρια, μαζί με τον εξοπλισμό υποστήριξης (θα κοστίσουν βέβαια φθηνότερα αν τα πάρουμε μόνο για να τα κλείσουμε σε shelter χωρίς να τα πετάμε). Οι τιμές fly-away ισχύουν για τους χρήστες του τύπου, κι όσους είναι στο consortium του JSF. Κανείς δεν υπολογίζει υποστήριξη, αλλά και κόστος ανάπτυξης που θα το πληρώνουν οι πελάτες εκτός consortium. Συνεπώς δεν έχουν σχέση τα 2,4 δις για 123 μαχητικά, με τα 3,5 δις για 20. Όλες οι άλλες κοστολογήσεις για F-35 είναι επιπέδου καφενείου και κάτω.

Αν προχωρήσουμε στην λύση των 20 F-35, τότε τα Block 30 και Block 50, όντας παρωχημένα για έναν αεροπορικό αγώνα πάνω από το Αιγαίο, θα πρέπει σύντομα να αποσυρθούν αφήνοντας την ΠΑ με 30 Β52+adv, και για λίγα χρόνια ακόμη με 55 Β52+ και 25 Μ2000-5ΜΚ2. Ή να τα αφήσουμε να θυσιαστούν με τους πιλότους τους σε μια σύγκρουση. Με τον μη εκσυγχρονισμό λοιπόν θα καταδικάζαμε την ΠΑ σε μια δύναμη μαχητικών πρώτης γραμμής 20 F-35 συν 52 B52+Adv, συνεπικουρούμενα από υποδεέστερα 55+25 μαχητικά, την στιγμή που η ΤΗΚ θα έχει σε υπηρεσία 30 F-35 (συν ότι κι αν επιπλέον παραγγείλει) και 255 Β52+Adv. Αν θέλετε την άποψή μας, αυτό είναι που θα ήθελε η Τουρκία να κάνουμε! Να πάρουμε 20 F-35 και να αφήσουμε την υπόλοιπη Αεροπορία μας να καταρρεύσει!

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Δεν έχουμε τα 3,5 δις για να πάρουμε F-35 ενώ τα πρώτα μαχητικά θα ερχόντουσαν στην Ελλάδα το 2026 το νωρίτερο!

4. Μπορεί να αντιμετωπίσει το F-16V το F-35;

Ειλικρινά δεν ξέρουμε πόσες φορές πρέπει να το πούμε. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ. Σας μεταφέρουμε ότι γράψαμε πριν λίγες μέρες, αλλά μάλλον δεν έγιναν κατανοητά…

«Στο περιοδικό συνηθίζουμε να είμαστε σαφείς, και να απαντούμε σε τέτοιου είδους ερωτήσεις με ένα ΝΑΙ ή ένα ΟΧΙ.

Στην ερώτηση αυτή η απάντηση είναι πιο περίπλοκη, και περιλαμβάνει αρκετά σκέλη.

Η πρώτη απάντηση είναι «Άσχετο». Χρειαζόμαστε υπερσύγχρονα μαχητικά 4,5+ γενιάς, και θα τα αποκτήσουμε με πολύ χαμηλό κόστος. Σήμερα το πρόβλημα είναι τα 250 F-16C/D Block52+ Adv της Τουρκίας. Αυτά πως θα τα αντιμετωπίσουμε; Με 123 ή 155 εκσυγχρονισμένα F-16. Κατανοητό;

Η δεύτερη απάντηση είναι «αν μπορεί ένα F-16 να αντιμετωπίσει το F-35 αυτό είναι το F-16V». Αν το σκεφτεί κάποιος, ένα δικτυοκεντρικό μαχητικό που θα λαμβάνει πληροφορίες από όλα τα άλλα μέσα γύρω του, ο υπολογιστής θα κάνει fusion τα δεδομένα από ραντάρ εδάφους, ΑΣΕΠΕ, ραντάρ άλλων μαχητικών, πληροφορίες από ατρακτίδια σκόπευσης κοκ, αλλά και έχοντας ένα υπερσύγχρονο ραντάρ AESA έχει καλύτερες πιθανότητες να εντοπίσει και να καταρρίψει ένα F-35A από οτι ένα Block 50/52 της δεκαετίας του ’90. Δεν στέλνουμε τα μαχητικά 4,5 γενιάς στα σκουπίδια επειδή κυκλοφόρησε το F-35 ούτε επειδή το έγραψε το ελληνικό διαδίκτυο και οι «ειδικοί».

Καθώς λοιπόν η αντιμετώπιση του F-35 δεν μπορεί να γίνει από κανένα μαχητικό αυτή την στιγμή διαθέσιμο στην αγορά, ούτε καν από το ίδιο το F-35, δεν μπορεί η απάντηση της Ελλάδας στο θέμα να είναι να αφήσουμε την επένδυση που έχουμε κάνει στα F-16 να καταρρεύσει (σκεφτείτε τα κόστη από την δεκαετία του ’80 μέχρι και σήμερα). Το F-16 παράγεται ακόμη (ή παραγόταν μέχρι πρόσφατα) κι αν επικρατήσει στον ινδικό διαγωνισμό θα παράγεται για άλλα 20 χρόνια. Η USAF σκοπεύει να το κρατήσει σε υπηρεσία τουλάχιστον άλλα 20 χρόνια, ενώ μπορεί άνετα να συγκριθεί με μαχητικά όπως το Gripen E. Δεν τα πετάς αυτά επειδή το είπαν «ειδικοί» από την Νότια Βαλκανική.

Σημειώνεται ότι όλες οι μεγάλες χώρες χρήστες του μαχητικού F-16C/D έχουν προχωρήσει ή σκοπεύουν να προχωρήσουν σε εκσυγχρονισμό F-16V προκειμένου να καταστήσουν διαλειτουργικά τα Fighting Falcon με τα Lightning II προκειμένου να δρουν σε περιβάλλον δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων ή προκειμένου να τα κάνουν ικανά να αντιμετωπίζουν τις απειλές του 21ου αιώνα. Σημείο κλειδί είναι το ραντάρ AESA, ο υπολογιστής αποστολής και το Link 16. Οι χώρες αυτές είναι οι ΗΠΑ, Ισραήλ, Τουρκία, Νορβηγία, Δανία, Σιγκαπούρη, Κορέα, Μπαχρέιν και Ταϊβάν.» 

Το ερώτημα δεν είναι αν μπορεί ή δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το F-16, είναι αν θέλουμε ή δεν θέλουμε να έχουμε Πολεμική Αεροπορία. Ακόμη και το F-35 δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το F-35. Αν υποθέσουμε ότι βελτιώνουμε το σύστημα αεράμυνας, παραλαμβάνουμε AEGIS, βελτιώνουμε τα EMB-145AEW, και έχουμε τρόπους εντοπισμού των F-35, πως θα τα αναχαιτίζουμε; με τα 20 F-35; και τα 250 τουρκικά F-16 ποιος θα τα αντιμετωπίσει; τα δικά μας απαξιωμένα F-16; ποιος θα εκτελέσει αποστολές CAS στα νησιά; στον Έβρο; κρούση; όλα αυτά με 20 F-35;

F-16 RADAR INSTALLATION AESA

5. Χρυσοπληρώνουμε AESA και δεν μπορεί να δει τα F-35; Σκάνδαλο!

Τα Β52+ και B52+Adv διαθέτουν το APG-68v9, το καλύτερο ραντάρ που φόρεσε ποτέ F-16 πριν το APG-83 SABR. Είναι όμως προηγούμενης, πολύ βελτιωμένης αλλά προηγούμενης επαλαμβάνουμε γενιάς. Τα πλεονεκτήματα των ραντάρ AESA δεν είναι τόσο η βελτιωμένη ακτίνα δράσης (που την έχουν), αλλά η δυνατότητα να εκτελούν ταυτόχρονα κάθε είδους έρευνα, η ηλεκτρονική κρούση, η αξιοπιστία ενώ μειώνουν και το RCS του αεροσκάφους.

AN/APG-68(V)9

Τα ελληνικά F-16 θα πρέπει να επιχειρήσουν σε ένα προηγμένο και επικίνδυνο αεροπορικό περιβάλλον που όμοιό του δεν πρέπει να υπάρχει στον κόσμο αυτή την στιγμή. Ο αντίπαλος εκτός από πολυάριθμες δυνάμεις, είναι τεχνολογικά προηγμένος, ενώ θα έχει και την πρωτοβουλία των κινήσεων (όντας επιτιθέμενος). Τα πάντα θα πρέπει να γίνονται σε έναν περιορισμένο αεροπορικό χώρο, που ο κίνδυνος να χτυπήσει κάποιο φίλιο στόχο θα είναι μεγαλύτερος από να χτυπηθεί από τον αντίπαλο.

 

SCALABLE AGILE BEAM RADAR (SABR) ΠΟΥ ΤΟΠΟΘΕΤΕΙΤΑΙ ΣΕ F-16C BLOCK 40 ΤΗΣ USAF

Εκεί λοιπόν χρειαζόμαστε ότι καλύτερο υπάρχει σε αισθητήρες. Ελληνικά F-16 που θα εκτελούν αποστολές υποστήριξης στο Ανατολικό Αιγαίο φορτωμένα με όπλα αέρος-εδάφους, πετώντας χαμηλά, θα έχουν την δυνατότητα να εκτελούν έρευνα αέρος ταυτόχρονα, να προστατεύουν τον ευαυτό του με βολές AIM-120C, IRIS-T ενώ -πάλι ταυτόχρονα- θα εκτελούν ηλεκτρονική κρούση. Αυτά κυρίες και κύριοι δεν μπορεί να τα κάνει το APG-68ν9, ενώ δρα και σαν πολλαπλασιαστής γιατί πλέον δεν θα χρειάζονται F-16 συνοδείας που θα εκτελούν κάλυψη με τα ραντάρ σε λειτουργία Α2Α κι όλα τα διαθέσιμα F-16 μπορούν να αφοσιώνονται στην αποστολή.

AN/APG-83 SABR

Τα γράφουμε ίσως υπερβολικά απλοποιημένα, αλλά αυτή θα είναι η γενική κατάσταση στην απευκταία περίπτωση ένοπλης σύγκρουσης. Τα AESA θα δώσουν την τεχνολογική υπεροχή που  τόσο έχει ανάγκη η ΠΑ. Και αν θέλετε και την ταπεινή μας άποψη, αν κάποιο ραντάρ μπορεί να δει ένα F-35 αυτό δεν είναι το AN/APG-68ν9 αλλά το APG-83.

 

6. Δηλαδή τα χρειαζόμαστε τα F-16; ακόμη κι αν αγοράσουμε F-35;

Χωρίς F-16 δεν έχουμε αεροπορία, τόσο απλά. Εκτός κι αν διαθέσουμε 10-12 δις και αγοράσουμε 100 F-35, οπότε κάτι γίνεται. Όσο δεν έχουμε τα 10-12 δις, η μόνη λύση είναι ο εκσυγχρονισμός.

Τα F-35 δεν έχουν και μεγάλη τύχη αν δεν επιχειρούν μαζί με μαχητικά 4,5 γενιάς. Το έχουμε ξαναγράψει πως απαιτείται και ένα άλλο μαχητικό που θα δρα μαζί με χρήση από κοινού των αισθητήρων τους. Η βάση της Πολεμικής Αεροπορίας είναι το F-16, το F-35 θα είναι το ρετιρέ. Δεν απαντάμε περισσότερο, καθώς στο άρθρο αυτό έχουμε απαντήσει νομίζουμε την ερώτηση.

7. Δεν μας πείσατε…

Λογικό. Ευτυχώς όμως πριν από εσάς για την ανάγκη του εκσυγχρονισμού μας έχουν πείσει εμάς (σαν περιοδικό) οι επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας. Η ΠΑ επιθυμεί τον εκσυγχρονισμό εδώ και πολλά χρόνια. Και τώρα επιτέλους τον κάνει. Μιας και ούτε η ΠΤΗΣΗ & ΔΙΑΣΤΗΜΑ ούτε κανείς άλλος πλην των πιλότων μας θα πολεμήσουν στον αέρα προστατεύοντας βωμούς και εστίες, οι επιτελείς της ΠΑ είναι αυτοί που πρέπει να πειστούν. Κατά καιρούς εκτοξεύονται διάφορες «ρουκέτες» που λέγονται F-15, Su-35 ή S-400. Δεν πιστεύαμε ότι όλα αυτά θα είχαν τόση απήχηση, αλλά παραμένουν παραμύθια που σκοπό έχουν να φέρουν κλικ στο συντάκτη τους, κι όχι να πληροφορήσουν αλλά να παραπληροφορήσουν.

8. Δεν είναι πολλά τα 2,4 δις; Άλλα μας λέγατε (κούνημα δαχτύλου)…

Είναι πράγματι πολλά. Αλλά το ελληνικό πρόγραμμα δεν θα φτάσει τόσο ψηλά στα 2,4 δις δολάρια. Θα κλείσει πολύ χαμηλότερα, ελπίζουμε όχι στα 1,1 δις που είπε ο Έλληνας υπουργός ΥΠΑΜ Πάνος Καμμένος. Το υπολογίζουμε ανάμεσα στα 1,4 με 1,9 δις € (στην «χειρότερη). Θα επανέλθουμε στο θέμα, καθώς υπάρχει η φήμη πως τα Β50 χρειάζονται και δομικές αποκαταστάσεις. Πάντως το τελικό κόστος θα το μάθουμε όταν υπογραφεί η συμφωνία.

9. Να μην πάρουμε ποτέ δηλαδή F-35;

Δυστυχώς αναγκαζόμαστε να απαντήσουμε την ίδια ερώτηση πολλές φορές. Στις 26/5/2017 είχαμε ασχοληθεί με το θέμα «Να F-35 κανείς ή να μην F-35;«. Ήταν η εποχή που το «Κίνημα» ήταν ακόμη κολλημένο στα Su-35, και οι μετοχές του «Ξανθού Γένους» ήταν ψηλά. Γράφαμε τότε…

«To F-35 έχει και ένα μοναδικό χαρακτηριστικό για τις χώρες της Δύσης. Έτσι και η ΠΑ αποφασίσει ότι χρειάζεται ένα μαχητικό 5ης γενιάς, τότε το F-35 είναι το μόνο σε υπηρεσία, και εδώ δεν μπορεί να γίνει ουσιαστικός διαγωνισμός (αν βάλεις σαν κριτήριο το χαμηλό RCS, δεν θα έρθει κανείς άλλος). Αν αποφασιστεί πως χρειάζεται ενίσχυση γενικά η ΠΑ, με Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος, όπως για παράδειγμα η Φινλανδία, τότε μπορεί να «ανοίξει» η πόρτα και για άλλες λύσεις (βλέπε εδώ).

Αν λοιπόν, με κάποιον «μαγικό» ή άλλο τρόπο, η ΠΑ αποφασίσει πως χρειάζεται ΝΜΑ τότε εμείς θα είμαστε εδώ για να σας ενημερώσουμε με τον καλύτερο τρόπο. Μέχρι τότε απλά θα ελπίζουμε πως θα ξεκινήσει επιτέλους ο εκσυγχρονισμός των F-16, που σημειωτέον θα χρειαστεί ίσως μέχρι και μια δεκαετία να ολοκληρωθεί.

Συζητήσεις για το ποιο είναι το καλύτερο μαχητικό προφανώς δεν χωρούν. Καλύτερο είναι αυτό που θα κάνει την δουλειά της ΠΑ, κι όχι αυτό που συμπαθούμε, ή αυτό που μας έχουν πείσει κάποιοι ότι είναι το καλύτερο. Και το ποιο μαχητικό θα κάνει την δουλειά της ΠΑ, το ξέρουν μόνο οι άνθρωποί της ΠΑ. Εμείς τους έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη, ελπίζουμε κι εσείς. Το έχουμε πει, το έχουμε ξαναπεί και θα το λέμε συνεχώς.»

Από τότε μέχρι σήμερα δεν αλλάξαμε άποψη.

ΤΟΥΡΚΙΚΟ F-16 C

10. Αλλάζει η εναέρια ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο;

Αλλάζει υπέρ της Ελλάδος. Τα F-16V θα φέρουν ανακατάξη της ισορροπίας στο Αιγαίο υπέρ της ΠΑ, ειδικά δε αν υλοποιηθεί στο μέγιστο της πρόβλεψης (123 αεροσκάφη κι όχι λιγότερα, γιατί η δήλωση για τα 1,1 δις ευρώ μας μπέρδεψε κάπως). Η ΠΑ έχει επιλέξει την απόλυτη διαμόρφωση, η οποία περιλαμβάνει και την υποδομή οθόνης Improved Programmable Display Generators (iPDGs).

Μια μικρή βόλτα στο Διαδίκτυο και σε τουρκικές ιστοσελίδες θα δείτε ότι και οι σοβαρές τουρκικές προσπάθειες του χώρου, αλλά και τα «καφενεία» θα δείξει ότι οι γείτονές μας μάλλον είναι προβληματισμένοι και σκεπτικοί. Οι λόγοι είναι απλοί.

Καταρχάς δεν είναι σίγουρο πως η Τουρκία θα παραλάβει τα F-35 της, ή ότι τελικά θα παραλάβει περισσσότερα από 30 αεροσκάφη. Αν δει κανείς την πορεία της τουρκικής λίρας τους τελευταίους μήνες θα καταλάβει ότι οι αγορές σε σκληρό νόμισμα γίνονται δύσκολες. Αλλά και οι σχέσεις με τις ΗΠΑ δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια, ενώ η αγορά των S-400 δοκιμάζει την αμυντική τους συνεργασία. Στο θέμα θα επανέλθουμε σύντομα.

Το TF-X είναι ακόμη στα χαρτιά, αλλά όταν θα κατασκευαστεί δεν είναι σίγουρο πως θα είναι ένα αεροσκάφος 5ης γενιάς, αλλά κάτι περισσότερο προς 4,5+ γενιάς. Κι αυτό αν φυσικά καταφέρει να φτάσει στο στάδιο της κατασκεής.

Συνεπώς μένουν τα αναβαθμισμένα σε Block 52+ Adv F-16C/D να αντιμετωπίσουν τα ελληνικά F-16V. Η ποιοτική υπεροχή τους είναι ξεκάθαρη, το θέμα είναι αν οι αριθμοί θα καταφέρουν να υπερισχύσουν. Αλλά αν σκεφτεί κανείς ότι η Ελλάδα έχει 1+1 μέτωπα να καλύψει (Αιγαίο-Κύπρος) η Τουρκία έχει πολύ περισσότερα για να ρίξει το 100% των διαθέσιμων δυνάμεων στο Αιγαίο. Αν δε η Ελλάδα προχωρήσει στις αρχές της επόμενης δεκαετίας σε επιλογή Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους, τότε η υπεροχή της ΤΗΚ έχει τελειώσει.

Ο Συλλογος Ελληνων Μηχανικων Αεροσκαφων ΣΕΜΑ για το θέμα του εκσυγχρονισμού

Δελτίο τύπου 19/10/2017
Θέμα: «Δελτίο τύπου του Συλλόγου Ελλήνων Μηχανικών Αεροσκαφών σχετικά με την αναγγελία αναβάθμισης 123 μαχητικών αεροσκαφών F-16 στο επίπεδο V (Viper)».

Ο Σύλλογος Ελλήνων Μηχανικών Αεροσκαφών παρατήρησε με προσοχή το σύνολο των ανακοινώσεων και των δημοσιεύσεων που δημοσιοποιήθηκαν στον γραπτό και ηλεκτρονικό τύπο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σχετικά με την αναβάθμιση των μαχητικών F-16 και αναφέρει τα εξής:

1. Είναι απίστευτο πόσες πολλές απόψεις εκφράστηκαν για θέματα στα οποία δεν υπάρχει αντίστοιχη γνώση του αντικειμένου. Ο ΣΕΜΑ συστήνει να μιλάνε μόνο όσοι γνωρίζουν και έχουν κάτι να πουν και οι αναγνώστες να μην παρασύρονται από απόψεις οι οποίες δεν είναι τεκμηριωμένες. Οι αποδόσεις των μαχητικών είναι συνισταμένη αμέτρητων παραμέτρων που σχετίζονται με ιδιαίτερες συνθήκες. Αν δεν εξεταστεί το σύνολο αυτών, τα συμπεράσματα είναι ελλιπή και λανθασμένα. Σχετικό παράδειγμα πως το «υπέρ-όπλο» Eurofighter-Typhoon όπως το παρουσίαζαν πολλοί ανάλογοι «αναλυτές» όταν συμμετείχε σε επιχειρησιακές συνθήκες στάθηκε κατώτερο των επιδιώξεων.

2. Όσον αφορά την απόδοση της αναβάθμισης και τις λεπτομέρειες των συστημάτων που θα υπάρχουν στη νέα έκδοση Viper (V), ο ΣΕΜΑ θα προσπαθήσει να ξεθολώσει το τοπίο της πληροφόρησης αναφέροντας απλά πως αποτελεί μία πλατφόρμα στην οποία θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν όλα τα οπλικά συστήματα που έχει διαθέσιμα η Πολεμική Αεροπορία, θα υπάρχει η δυνατότητα να διεξαχθούν επιχειρήσεις παντός καιρού σε μεγάλο βάθος, και θα υπάρχει συνδεσιμότητα με τα άλλα μαχητικά διαφορετικών τύπων της ΠΑ, δυνάμεις θαλάσσης και δυνάμεις επιφανείας ώστε να υπάρχουν «μάτια» παντού ακόμα και χωρίς τη χρήση των νέων ραντάρ που θα φέρουν τα αναβαθμισμένα αεροσκάφη.

3. Στο ερώτημα που προβληματίζει μεγάλο αριθμό των αναγνωστών: «Γιατί να αναβαθμίσουμε αυτά και να μην αγοράσουμε F-35;» η υπεύθυνη απάντηση είναι η εξής: Ο Ελληνικός λαός έχει επωμιστεί πολύ μεγάλο κόστος κτήσης για την αγορά των μαχητικών για να υπερασπιστεί την ακεραιότητα της πατρίδας του. Το κόστος απόκτησης περιγράφεται σε μία πρόταση ως: «Αγορές του αιώνα με τιμές χιλιετίας». Αυτά τα χρήματα και οι θυσίες απόκτησης, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να πάνε χαμένα αχρηστεύοντας τον ήδη υπάρχοντα στόλο που διαθέτει. Για να κατανοήσει κανείς την αναγκαιότητα θα πρέπει να γνωρίζει τους αριθμούς των εχθρικών αεροσκαφών που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η Πολεμική μας Αεροπορία: Όταν η Τουρκία έχει ήδη πάνω από 300 F-16 και στο μέλλον (όταν και αν) παραλάβει 100 F-35, η δύναμη αποτροπής και η αεροπορική ισχύς της ΠΑ θα είναι σε πολύ δύσκολη αντιστοιχία. Άρα από τους αριθμούς και μόνο φαίνεται επιτακτική η ανάγκη διατήρησης και αναβάθμισης του ισχυρού πυρήνα της που είναι το μαχητικό F-16. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να γίνουν τα τραγικά λάθη του παρελθόντος όπου η απαξίωση και η έλλειψη αναβάθμισης και ανανέωσης αχρήστευσε την πρώτη παραγγελία των επιθετικών ελικοπτέρων AH-64 Apache, ανάγκασε σε παροπλισμό αεροσκάφη που μπορούσαν να αποδώσουν και να προσφέρουν όπως τα F-5 και Α-7, και δυστυχώς σύντομα και τα υπέρ-πολύτιμα Mirage 2000.

4. Όμως, ο πιο σημαντικός παράγοντας από όλους, είναι η υπεραξία που θα εισπράξει η χώρα μας από τα Αντισταθμιστικά Ωφελήματα. Αναγκαία βέβαια συνθήκη θα είναι να πραγματοποιηθούν οι εργασίες αναβάθμισης στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία. Αν δεν γίνει αυτό, τότε όλο το εγχείρημα καθίσταται αυτόματα ζημιογόνο και μη συμφέρον για την πατρίδα μας. Επίσης με την επιλογή της ΕΑΒ ως πάροχο των εργασιών θα πρέπει να γίνουν και οι ενέργειες υποστήριξης της για την επίτευξη του στόχου. Με την απόκτηση της συγκεκριμένης τεχνογνωσίας, θα ανοίξουν οι ορίζοντες νέων εργασιών από τις αεροπορίες των Ευρωπαϊκών (τουλάχιστον) κρατών όπου αριθμούν χιλιάδες αντίστοιχα μαχητικά που θα έχουν ανάγκη την ίδια αναβάθμιση. Η ΕΑΒ καθίσταται αυτόματα Διεθνές Κέντρο Αναβάθμισης που αυτό αποτιμάται σε τζίρο εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Αυτό είναι το μεγάλο κέρδος και εκεί θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες.

5. Η πλήρης μελέτη της κατασκευάστριας εταιρίας έτσι ώστε να υπάρξει το μεγαλύτερο επιχειρησιακό όφελος, περιλαμβάνει βέβαια και την απόκτηση μίας (τουλάχιστον) μοίρας του αεροσκάφους 5ης γενιάς F-35, ώστε να υπάρξει ένα μεικτό σχήμα (F-16 και F-35) στον αέρα, ικανό να αντιμετωπίσει τα αντίστοιχα εχθρικά σχήματα. Αυτό ειπώθηκε από τον Αντιπρόεδρο της LM, στο συνέδριο που έγινε πριν την έναρξη του Athens Flying Week στις 12 Σεπτεμβρίου. Αυτό που μας έκανε εντύπωση και το αναφέραμε δημόσια στην ανάλυση των πεπραγμένων του Συνεδρίου, είναι ότι κανένας από τους παρευρισκόμενους δεν ρώτησε κατά πόσο τα αναβαθμισμένα αεροσκάφη θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν το μαχητικό 5ης γενιάς…

Κλείνοντας ο Σύλλογος Ελλήνων Μηχανικών Αεροσκαφών υπενθυμίζει σε όλους όσους ενδιαφέρονται πως η υπεράσπιση της Εθνικής κυριαρχίας άλλα και της αξιοπρέπειας, απαιτεί θυσίες. Είναι προτιμότερο αυτές να μείνουν στο οικονομικό πεδίο, για να μη φτάσουμε σε αυτό του αίματος…

Το Δ.Σ. του ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ

 

Επίλογος

Ο εκσυγχρονισμός μέρους του στόλου των ελληνικών F-16 στο επίπεδο «V», αποτελούσε μονόδρομο και μπορεί να τα διατηρήσει επιχειρησιακά για μέχρι 30 ακόμη χρόνια. Τα F-16 ήταν και θα συνεχίσουν να είναι η ραχοκοκκαλιά της ελληνικής αεράμυνας για πολλά ακόμη χρόνια, ακόμη και αν μεσολαβήσει αγορά νέου μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς. Το γεγονός πως οι Τούρκοι προμηθεύονται F-35, δε σημαίνει πως αν τα προμηθευτεί και η Ελλάδα, θα μπορεί να τα αντιμετωπίσει. Τίποτα αυτή τη στιγμή δεν είναι ικανό να εντοπίσει ένα F-35, ούτε καν ένα άλλο F-35. Επομένως η λογική των «ειδικών» του διαδικτύου για απαξίωση των F-16, όχι μόνο στερείται βάσης, αλλά ενδέχεται να κρύβει άλλες σκοπιμότητες…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *