Εποικισμός νέων πλανητών και η περίπτωση του αστρικού συστήματος του Κενταύρου

Το αστρικό σύστημα του Κενταύρου αποτελεί γνώριμο προορισμό των συγγραφέων επιστημονικής φαντασίας. Ο λόγος; είναι η πλησιέστερη ομάδα άστρων στη Γη. Αυτό εκ των πραγμάτων, τον καθιστά πρωταρχικό στόχο σε μια μελλοντική διαστρική αποστολή, ειδικά μετά τη πρόσφατη ανακάλυψη του δυνητικά κατοικήσιμου Proxima b.

Τι γνωρίζουμε για το Άλφα του Κενταύρου

Πρόκειται για ένα τριπλό αστρικό σύστημα σε απόσταση »μόλις» 4,37 ετών φωτός και αποτελείται από το Α(με 151.9%  τη φωτεινότητα του ήλιου μας) και το Β (44,5 % τη φωτεινότητα του ήλιου μας) του Κενταύρου που είναι ένα διπλό αστρικό σύστημα και το Γ του Κενταύρου, αλλιώς γνωστός ως Εγγύτατος Κένταυρος. Ο Γ Κενταύρου είναι ένας ερυθρός νάνος και είναι το πλησιέστερο άστρο στη Γη σε απόσταση 4,25 ετών φωτός. Για να κατανοήσετε τα μεγέθη των αποστάσεων, 1 έτος φωτός ισούται με 10 τρις χιλιόμετρα και με τη παρούσα τεχνολογία θα απαιτούνταν 80.000 χρόνια για να φτάσουμε εκεί.

Α Κενταύρου αριστερά, Β Κενταύρου δεξιά και Γ Κενταύρου στο κόκκινο κύκλο

Κατοικήσιμοι πλανήτες στη γειτονία μας

Αυτή τη στιγμή, υπάρχει ένας επιβεβαιωμένος και ένας πιθανός εξωπλανήτης στο σύστημα του Κενταύρου. Το 2012 ανακοινώθηκε η πιθανή ύπαρξη του Alpha Centauri Bb. Μεταγενέστερες παρατηρήσεις ωστόσο, έθεσαν υπό αμφισβήτηση την ύπαρξή του.

Ο Alpha Centauri Bc είναι κατά 20% μικρότερος από τη Γη και η τροχιακή του περίοδος είναι περίπου 20 ημέρες. Αυτό σημαίνει πως βρίσκεται πολύ κοντά στο μητρικό του άστρο για να είναι κατοικήσιμος.

Proxima b

Πρόσφατα, αστρονόμοι ανακοίνωσαν στο περιοδικό Nature, την ανακάλυψη ενός πλανήτη στο μέγεθος της Γης, που ονομάστηκε Proxima b (Εγγύτατος β) και βρίσκεται στην κατοικίσιμη ζώνη του Εγγύτατου του Κενταύρου. Ο Εγγύτατος του Κενταύρου (Proxima Centauri) είναι το πλησιέστερο άστρο πέραν του ηλιακού μας συστήματος – βρίσκεται σε απόσταση μόλις 4,24 έτη φωτός από τη Γη. Η ελάχιστη μάζα του εξωπλανήτη είναι 1,3 φορές η μάζα της Γης και βρίσκεται σε τέτοια απόσταση από το άστρο του, που θεωρητικά επιτρέπει την ύπαρξη νερού σε υγρή μορφή, ένα χαρακτηριστικό κρίσιμης σημασίας για την ύπαρξη ζωής.Οι αστρονόμοι εκτιμούν πως όταν (;) αρχίσει η «εποχή των διαστρικών ταξιδιών» , ο Proxima b θα αποτελέσει πιθανότατα τον πρώτο μας σταθμό.Το ενδιαφέρον, πέρα από την ανακάλυψη ενός ακόμα – έστω και του πιο κοντινού – εξωπλανήτη, είναι η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για την ανακάλυψή του. Το διαστημικό τηλεσκόπιο Kepler δεν είναι το μοναδικό εργαλείο για την ανακάλυψη εξωπλανητών. Υπάρχει και η μέθοδος της ακτινικής ταχύτητας (Radial Velocity -The First Method that Worked) που χρησιμοποιήθηκε στην ανακάλυψη του Proxima b.

Σύμφωνα με νεότερες έρευνες ωστόσο, η ακτινοβολία και ο ηλιακός άνεμος από το μητρικό άστρο του Proxima b, δεν επιτρέπουν τη διατήρηση ατμόσφαιρας.

Το πρότζεκτ του Γιούρι Μίλνερ

Το ερευνητικό πρόγραμμα των 100 εκατομμυρίων δολαρίων είναι ακόμα ένα «τρελό» πρότζεκτ του Γιούρι Μίλνερ, εκκεντρικού Ρώσου μεγιστάνα που πλούτισε από επενδύσεις στο Facebook και άλλες εταιρείες υψηλής τεχνολογίας.

Ο Μίλνερ έχει ιδρύσει τον οργανισμό Breakthrough Foundation που καταπιάνεται με φιλόδοξες ερευνητικές πρωτοβουλίες και μεταξύ άλλων έχει επενδύσει 100 εκατομμύρια δολάρια σε νέο πρόγραμμα αναζήτησης εξωγήινων πολιτισμών.

Ο Μίλνερ και οι συνεργάτες του εκτιμούν τώρα ότι η πρώτη, μη επανδρωμένη διαστρική αποστολή μπορεί να γίνει πραγματικότητα εντός 30 ετών. «Αν θέλουμε να επιζήσουμε ως είδος θα πρέπει τελικά να εξαπλωθούμε σε άλλα άστρα» δήλωσε στο BBC ο Χόκινγκ. «Οι αστρονόμοι πιστεύουν ότι υπάρχει πιθανότητα ύπαρξης ενός πλανήτη σαν τη Γη στο Άλφα του Κενταύρου. Θα μάθουμε περισσότερα γι΄αυτό από επίγεια και διαστημικά τηλεσκόπια τις επόμενες δύο δεκαετίες» είπε.

O στόχος

Με τις σημερινές τεχνολογίες, το ταξίδι στο Κένταυρο θα διαρκούσε γύρω στα 80.000 χρόνια. Επικεφαλής της νέας προσπάθειας είναι ο Δρ. Πιτ Γουόρντεν, πρώην διευθυντής του Ερευνητικού Κέντρου «AMES» της NASA στην Καλιφόρνια.

Όπως εξήγησε, η αποστολή θα περιλαμβάνει περίπου 1.000 μικρά διαστημικά σκάφη, καθένα σε μέγεθος σπιρτόκουτου, τα οποία αρχικά θα τεθούν σε τροχιά γύρω από τη Γη. Εκεί θα ξετυλίξουν «ηλιακά ιστία», μεγάλες επιφάνειες που δέχονται πίεση από το ηλιακό φως και ωθούν το σκάφος προς την αντίθετη κατεύθυνση. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως, η ώση που προσφέρει η ηλιακή ακτινοβολία δεν θα ήταν επαρκής -οι ερευνητές του σχεδίου σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν έναν ισχυρό πομπό λέιζερ για να επιταχύνουν απότομα τα ηλιακά ιστία μέχρι το 20% της ταχύτητας του φωτός.

Όταν το σμήνος των διαστημικών σκαφών φτάσει στον προορισμό του λίγα χρόνια αργότερα, θα πρέπει να ενημερώσει τη Γη και να μεταδώσει δεδομένα. Οι τεχνικές δυσκολίες ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι τεράστιες, παραδέχονται οι ερευνητές, ελπίζουν όμως ότι θα ξεπεραστούν. Για τον καθηγητή Χόκινγκ, εξάλλου, η μετανάστευση του ανθρώπου σε άλλα αστρικά συστήματα είναι μακροπρόθεσμα η μόνη σωτηρία. Όπως είπε στο BBC, «η ζωή στη Γη αντιμετωπίζει κινδύνους από αστρονομικά φαινόμενα όπως οι αστεροειδείς και τα σουπερνόβα».

Ascension

Το 2015 κυκλοφόρησε η μίνι σειρά Ascension. Σύμφωνα με το σενάριο, τη δεκαετία του ’60 και ενώ ο Ψυχρός Πόλεμος βρίσκεται στο απόγειό του, η κυβέρνηση των ΗΠΑ αποφάσισε τη κατασκευή μιας »κιβωτού» που θα χωρούσε 600 ανθρώπους και θα είχε ως στόχο την εγκατάστασή τους σε κατοικήσιμο πλανήτη στον Εγγύτατο Κένταυρο. Το σκάφος θα βασιζόταν στο πραγματικό Project Orion του Freeman Dyson που εκείνη την εποχή, είχε προτείνει τη κατασκευή διαστημοπλοίων που θα ωθούνταν σε υψηλές ταχύτητες με την πυροδότηση πυρηνικών βομβών στο πίσω μέρος του. Το USS Ascension θα έφτανε στο προορισμό του σε 100 χρόνια.

Για την ιστορία, η ιδέα του ιδιοφυούς φυσικού F. Dyson δεν έλαβε ποτέ σάρκα και οστά για πολιτικούς και περιβαλλοντολογικούς λόγους.

Ανακαλύφθηκε ίσως ο καλύτερος υποψήφιος εξωπλανήτης για την ύπαρξη ζωής