Ένας αδέσποτος εξωπλανήτης που πάει κόντρα στα υπάρχοντα πλανητικά μοντέλα

Πλανέμος και »αδέσποτος» πλανήτης (rogue planet) είναι οι όροι που περιγράφουν πλανητικά σώματα που κινούνται στο διαστρικό κενό, ορφανά από μητρικά άστρα. Ένας από αυτούς είναι και ο τεράστιος HD 106906 b, που περιβάλλεται από ένα σύστημα δακτυλίων όπως αυτό του Κρόνου.

Ο HD 106906 b, εικάζεται πώς εκτινάχθηκε από τη τροχιά του γύρω από το άστρο του και απομακρυνόμενος από αυτό, η βαρύτητά του μάζεψε σκόνη και σύντριμμα, σχηματίζοντας τεράστιους δακτυλίους. Ο πλανήτης είναι τουλάχιστον 15 φορές μεγαλύτερος από τον »δίδυμο» του Κρόνο. Βρίσκεται σε απόσταση 300 ετών φωτός στον αστερισμό του Σταυρού του Νότου και πλέον η απόστασή του από το μητρικό του άστρο, HD 106906, είναι τουλάχιστον 650 αστρονομικές μονάδες καθιστώντας τον πιθανότατα «αδέσποτο» αφού θεωρητικά βρίσκεται έξω από τη βαρυτική επίδραση του άστρου του.

Μια νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο The Astrophysical Journal Letters, προτείνει πως ο HD 106906 b ίσως δεν δημιουργήθηκε όντας σε τροχιά γύρω από το άστρο του, αλλά στο βαθύ διάστημα.

Ο HD 106906 b ανακαλύφθηκε το 2013 και αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει είναι η τεράστια απόσταση από το μητρικό του άστρο, συμπληρώνοντας μια τροχιά γύρω από αυτό σε 1.500 χρόνια. Σε αυτή την απόσταση, είναι πολύ μακριά από το δίσκο σκόνης που περιβάλει το άστρο, όπου γεννιούνται οι πλανήτες. Επομένως το ερώτημα είναι, από που προέρχεται αυτός ο πλανήτης;

Στο δικό μας ηλιακό σύστημα, όλοι οι πλανήτες είναι εντός της Ζώνης Κάιπερ, ότι έχει απομείνει δηλαδή από το δίσκο σκόνης και αερίων που υπήρχε πριν τη δημιουργία των πλανητών.

Παλαιότερα πιστευόταν ότι ο HD 106906 b δημιουργήθηκε εντός του δίσκου του άστρου του και κατόπιν, κάποια άγνωστη δύναμη τον ώθησε σε αυτή τη μακρινή τροχιά.

Με βάση νέες προσομοιώσεις, ο HD 106906 b, δημιουργήθηκε εκτός του δίσκου σκόνης, δεδομένων των βαρυτικών χαρακτηριστικών και του σχήματος το δίσκου, αν και η μελέτη δεν ξεκαθαρίζει επακριβώς αυτή τη διαδικασία.
Σε κάθε περίπτωση τα χαρακτηριστικά του HD 106906 b τον καθιστούν μοναδικό μέχρι στιγμής, ενώ η εικόνα του είναι μια από τις ελάχιστες όπου έχουμε απευθείας παρατήρηση εξωπλανήτη.