Η εξέλιξη πολύπλοκων φυτικών μορφών ζωής μπορεί να αναπτύχθηκε 400 εκ. χρόνια νωρίτερα απ’ ότι νομίζαμε ως σήμερα

Ερευνητές ανακάλυψαν απολιθώματα 2 ειδών φυτικής ζωής που ενδέχεται να είναι τα παλαιότερα που έχουν ανακαλυφθεί ποτέ. Πρόκειται για κόκκινη άλγη ηλικίας 1,6 εκατομμυρίων ετών που βρέθηκε σε ιζηματογενείς βράχους στην Ινδία.

Εάν το εύρημα όντως επιβεβαιωθεί, θα σημάνει πως η πολύπλοκη κυτταρική ζωή αναπτύχθηκε τουλάχιστον 400 εκ. χρόνια νωρίτερα απ’ ότι πιστεύαμε μέχρι σήμερα και θα θέσει υπό αμφισβήτηση τη θεωρία της «Κάμβριας Έκρηξης» που έλαβε χώρα πριν από 540 εκ. χρόνια και η Γη γέμισε από μια πρωτοφανή ποικιλία μορφών ζωής, όταν μέχρι τότε υπήρχαν μόνο λίγα και απλά έμβια όντα.

Τα πρώτα απλούστατα ζώα εμφανίστηκαν πριν από περίπου 750 εκ. χρόνια, όμως ήταν πριν από 540 εκ. χρόνια που η ποικιλομορφία και η πολυπλοκότητα της ζωής «απογειώθηκαν». Πριν από περίπου 1,2 δις χρόνια εμφανίστηκαν οι πρώτες πολύπλοκες φυτικές δομές.

«Δεν μπορούμε να είμαστε 100% σίγουροι για υλικό τόσο μεγάλης ηλικίας, δεδομένου πως δεν υπάρχει DNA προς εξέταση, αλλά τα χαρακτηριστικά συμφωνούν αρκετά με τη μορφολογία και τη δομή της κόκκινης άλγης» ανέφερε χαρακτηριστικά το μέλος της ερευνητικής ομάδας Stefan Bengtson του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας της Σουηδία.

Εξετάζοντας απολιθώματα πρωτόγονων κυανοβακτηρίων (στρωματολίτες) στη περιοχή Chitrakoot της Ινδίας, οι ερευνητές πρόσεξαν πιο σύνθετες δομές που μοιάζουν με άλγη. Οι δομές ήταν κατά πολύ μεγαλύτερες από τα υπόλοιπα κυανοβακτήρια και έμοιαζαν με ευκαριωτικούς πολύπλοκους οργανισμούς. Χρησιμοποιώντας μικροσκοπική ακτινογραφία ακτίνων Χ, η ομάδα ανακάλυψε κύτταρα και δομές που παραπέμπουν σε άλγη.

Με τη χρήση ραδιομετρικής χρονολόγησης, τα δείγματα βρέθηκε να έχουν ηλικία 1,6 εκ. ετών, 400 εκ.χρόνια παλιότερα από τα αρχαιότερα ευρήματα κόκκινης άλγης που έχουν βρεθεί μέχρι σήμερα. Χρειάζονται ωστόσο περισσότερα ευρήματα για να επιβεβαιωθεί η υπόθεση.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο PLos One.