Γονίδια μένουν ενεργά έως και 4 ημέρες μετά το θάνατο σε πειραματόζωα

Μια έρευνα του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον που δημοσιεύτηκε το περασμένο Ιούνιο και μπορείτε να βρείτε εδώ, ανακάλυψε πως 1.063 γονίδια άρχισαν να «ενεργοποιούνται» από μισή ώρα μετά το θάνατο, έως και 4 μέρες αργότερα. Η έρευνα έγινε πάνω σε γονίδια ποντικών και ψαριών-ζέβρα. (548 γονίδια των ψαριών και 515 γονίδια των τρωκτικών). Η μέχρι τώρα αντίληψη ήταν πως μετά το θάνατο, κάθε λειτουργία, συμπεριλαμβανομένης της γονιδιακής, σταματούσε.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τους Πίτερ Νομπλ και ‘Αλεξ Ποτσίτκοφ του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον στο Σιάτλ, που έκαναν τις προδημοσιεύσεις στο BioRxiv, σύμφωνα με το Science, πειραματίστηκαν με ποντίκια και ψάρια-ζέβρες.

Σε ζωντανά κύτταρα, τα ενεργά γονίδια μεταγράφονται από τον κυτταρικό μηχανισμό, δημιουργώντας ένα προσωρινό αντίγραφο των γενετικών οδηγιών με τη μορφή ενός κλώνου του αγγελιοφόρου RNA. Όσο περισσότερο mRNA υπάρχει, τόσο πιο ενεργό είναι το γονίδιο.

Αναλύοντας το mRNA από τα θανόντα ποντίκια και ψάρια-ζέβρες, η ομάδα βρήκε στοιχεία δραστηριότητας σε 1.063 γονίδια. Η μελέτη αναφέρει ότι η πλειοψηφία των γονιδίων «ενεργοποιήθηκαν» μισή ώρα μετά το θάνατο των ζώων. Μερικά δραστηριοποιήθηκαν έως και μετά από 96 ώρες.

Και για τα δύο ζώα, περισσότερο από το ήμισυ των ενεργών γονιδίων χρησιμοποιούνται για να κωδικοποιούν τις πρωτεΐνες, ενώ άλλα ήταν ρυθμιστικά γονίδια, γεγονός που φανερώνει πως σημαντική ενέργεια εξακολουθεί να χρησιμοποιείται για να κρατήσει μέρος του συστήματος σε λειτουργία.

Η έρευνα αναφέρει επίσης πως όλη αυτή η δραστηριότητα ενδέχεται να μην είναι τίποτα περισσότερο από μια χαώδη κατάσταση που προκαλείται από το θάνατο. Ενώ στη ζωή, το σώμα κατευθύνει σημαντικούς πόρους για τη διατήρηση του DNA, η αποβίωση ενός οργανισμού οδηγεί σε γονιδιακό χάος, γεγονός που επιτρέπει σε γονίδια που ήταν μέχρι εκείνη τη στιγμή ανενεργά, να βρίσκουν την ευκαιρία να «επανέλθουν» στη ζωή.

Η ανακάλυψη αυτή μπορεί να έχει επιπτώσεις για τις μεταμοσχεύσεις οργάνων, τις εγκληματολογικές αναλύσεις για τον ακριβή προσδιορισμό της ώρας θανάτου, καθώς σε έναν οργανισμό που έχει ιατρικά θεωρηθεί νεκρός, το DNA του μπορεί να είναι ενεργό για ένα μικρό χρονικό διάστημα ακόμη.