Επιστήμονες του Χάρβαρντ προτείνουν πως η πηγή των μυστηριωδών εκλάμψεων ραδιοκυμάτων μπορεί να είναι εξωγήινοι πολιτισμοί

Οι πρώτες γρήγορες εκλάμψεις ραδιοκυμάτων (fast radio burst-FRB) καταγράφηκαν το 2007. Η αρχική εκτίμηση ήταν πως προέρχονται από κάποια περιοχή του Γαλαξία μας ή από τους πλησιέστερους «γείτονές» του. Το 2012, επιστήμονες από το Κορνέλ βρήκαν πως ένα σήμα επαναλαμβανόταν περιοδικά. Έτσι, «σαρώνοντας» το διάστημα, μπόρεσαν να βρουν τη προέλευσή του. Πιο συγκεκριμένα, οι ερευνητές ανακάλυψαν πως η προέλευση των γρήγορων εκλάμψεων ραδιοκυμάτων , όπως ονομάζονται αυτά τα σήματα, είναι ένας μικρός γαλαξίας σε απόσταση 3 δισ. ετών φωτός από τη Γη.

Μια νέα εργασία ερευνητών του Χάρβαρντ προτείνει πως η πηγή των FRB’s μπορεί να είναι κάποιος άγνωστος εξωγήινος πολιτισμός.

Τα FRB’s μπορούν να παράγουν ενέργεια ισοδύναμη με 500 εκατομμύρια ήλιους, αλλά η διάρκειά της είναι μόλις λίγα χιλιοστά του δευτερολέπτου. «Τα FRB’s είναι εξαιρετικά ισχυρά δεδομένης της μικρής τους διάρκειας και της μεγάλης απόστασης και μέχρι στιγμής δεν έχουμε ανακαλύψει με απόλυτη σιγουριά ποιο φυσικό φαινόμενο θα εξηγούσε την ύπαρξή τους» ανέφερε χαρακτηριστικά ο φυσικός Avi Loebn του Χάρβαρντ, ένας εκ των συντακτών της μελέτης.

Η επικρατέστερη θεωρία είναι πως τα FRB’s είναι αποτέλεσμα κάποιων εξαιρετικά βίαιων φαινομένων του σύμπαντος όπως τεράστιες μαύρες τρύπες, υπερμεγέθη μάγναστρα (πυκνά κατάλοιπα νεκρών άστρων που ξεσπούν σποραδικά με ριπές ακτινοβολίας υψηλής ενέργειας) κτλ. Πρόκειται όμως για θεωρία μιας και μέχρι σήμερα, το μυστήριο δεν έχει διαλευκανθεί πλήρως.

Η εργασία του Loeb και των συνεργατών του προτείνει πως οι ριπές είναι δημιούργημα εξωγήινου πολιτισμού που χρησιμοποιούνται για να δώσουν ώθηση σε διαστημόπλοια που κινούνται με ηλιακά ιστία. Ανάλογες τεχνολογίες ερευνώνται από τη NASA και θεωρητικά μπορούν να προσδώσουν τεράστια ώθηση σε ένα σκάφος που θα μπορούσε για παράδειγμα να φτάσει στο πλανήτη Άρη μόλις σε 3 ημέρες.

Η λεγόμενη και «φωτονική προώθηση» είναι η χρήση ηλιακών ιστίων, προσαρμοσμένων σε ένα διαστημόπλοιο που θα του δίνουν κίνηση με τη χρήση του ηλιακού «ανέμου», ή με τη χρήση πανίσχυρων επίγειων λέιζερ. Αυτό σημαίνει πως το σκάφος δε θα χρειάζεται να μεταφέρει καθόλου καύσιμο και θα μπορεί να ταξιδεύει σχεδόν για πάντα στο κενό του διαστήματος. Βεβαίως θα χρειάζεται κάποιο μηχανισμό επιβράδυνσης όταν φτάσει στο προορισμό του, κάτι που προς το παρόν αποτελεί ένα από τα μεγάλα μειονεκτήματα της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Το πρόγραμμα  Breakthrough Starshot που φιλοδοξεί να στείλει εκατοντάδες μικροσκοπικά διαστημόπλοια στο Άλφα Κενταύρου, φιλοδοξεί να χρησιμοποιήσει την ανωτέρω τεχνολογία.

Όπως όλες οι προηγούμενες εξηγήσεις που προτάθηκαν για τη πηγή των FRB’s, έτσι και η παρούσα είναι καθαρά υποθετική όπως τονίζουν οι ερευνητές στην εργασία τους.