Τα Su-35, η υποτιθέμενη πρόταση της Ρωσίας για την Ελλάδα και η ανύπαρκτη πιθανότητα ένταξής του στο ελληνικό οπλοστάσιο

 

Τα ρωσικά αεροσκάφη παρουσιάζονται από μεγάλη μερίδα του εγχώριου τύπου, ως τα απόλυτα όπλα που όχι μόνο θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο, αλλά και σημαντική υπεροπλία εις βάρος των Τούρκων. Συχνά ακούμε και διαβάζουμε για προτάσεις από Ρωσία για τη πώληση στην Ελλάδα αεροσκαφών όπως το Su-35, είτε σε πολύ χαμηλές τιμές, είτε με την ανταλλαγή με αγροτικά προϊόντα, είτε ακόμη και σε δόσεις. Τα πράγματα όμως δεν είναι τόσο απλά.

Όπως βλέπουμε από τις παρακάτω εικόνες, το θέμα κάποιας «ρωσικής προσφοράς Su-35» είναι ιδιαίτερα δημοφιλές και ανακυκλώνεται συνεχώς. Σε κάθε περίπτωση όμως, οι ισχυρισμοί στερούνται υπόστασης.

 

 

Το τελευταίο δημοσίευμα του pronews.gr αναφέρει:

Τι ισχύει

Θα πρέπει να θεωρείται αδύνατο για τους Ρώσους να αποδεσμεύσουν τη τελευταία λέξη της τεχνολογίας τους σε χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ. Δεν το κάνουν ούτε για τους παραδοσιακούς τους πελάτες. Εάν η Ελλάδα αγόραζε Su-35, θα έπαιρνε μια σαφώς υποβαθμισμένη έκδοση από αυτή που παραδίδεται στις ρωσικές ΕΔ. Ακόμη και με το τελευταίας τεχνολογίας ραντάρ τους, πιθανότατα δεν θα μπορούν να «δουν» τα τουρκικά F-35, τουλάχιστον πριν να είναι πολύ αργά.

-Το F-35 ήταν «αόρατο» ακόμη και για τα ραντάρ AESA των F-15 και F-18SH (που θεωρούνται ανώτερα), σε σχετικές δοκιμές διότι το μετωπικό ίχνος του σε ραντάρ (RCS) είναι το ίδιο με αυτό μιας μπάλας γκολφ, δηλαδή 0.005 m2 και όχι 0,01 m2.

– Το ραντάρ Irbis-b του Su-35 μπορεί να ανιχνεύσει στόχους με RCS τριών (3) m2 σε απόσταση 350 χιλιομέτρων και όχι 400 όπως ισχυρίζεται το pronews. Στον αντίποδα, το ραντάρ AN/APG-81 του F-35, αποτελεί εξέλιξη του ραντάρ AN/APG-77 (F-22), με δυνατότητες αποκάλυψης στόχου μεγαλυτέρου του ενός (1) m2 σε αποστάσεις άνω των 400 χιλιομέτρων. Επομένως και εδώ οι ισχυρισμοί του άρθρου για τις δυνατότητες ραντάρ του Su-35 και F-35, δεν αντιστοιχούν στη πραγματικότητα.

– Τη στιγμή που το μετωπικό ίχνος ραντάρ του F-35 είναι στα 0,005 m2, το αντίστοιχο για το Su-35 είναι στα τέσσερα (4) m2 με ότι αυτό συνεπάγεται για το ποιος θα δει πρώτος τον αντίπαλο και θα τον καταρρίψει.

Κόστος – Υποδομές – Συμβατότητα

Το θέμα περί φθηνών ρωσικών αεροσκαφών, είναι ένας μύθος που διακινείται εδώ και πολλά χρόνια. Για παράδειγμα, πρόσφατα διαβάσαμε στο pronews.gr, πως η απόκτηση 48 Su-35 θα στοίχιζε περί τα 4 δις ευρώ. Αυτό μεταφράζεται σε κόστος 70 εκατομμυρίων ανά μονάδα συν εξοπλισμό, εκπαίδευση, υποδομές κτλ. Το πραγματικό κόστος όμως προσεγγίζει τα 79 εκ. Τόσο κόστισαν στους Κινέζους που δέχτηκαν να αγοράσουν μια υποβαθμισμένη έκδοση. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τη Lockheed Martin, το κόστος του F-35Α, αναμένεται να οριστικοποιηθει στα $85 εκ./μονάδα μέχρι το 2019 (τωρινή τιμή, περί τα $109 εκ.).

Στο τελευταίο δημοσίευμα, βλέπουμε πως η προσφορά για 40 Su-35 θα ανέρχεται στα 3 δις ευρώ. Αυτό μεταφράζεται σε 75 εκ. ευρώ/αεροσκάφος χωρίς να περιλαμβάνει πραγματικά όπλα. Επομένως το συνολικό κόστος κάθε άλλο παρά χαμηλό είναι.

Η διαφορά όμως μεταξύ F-35 και Su-35, είναι πως τους χωρίζει μια ολόκληρη γενιά εξέλιξης με ότι αυτό συνεπάγεται για τις δυνατότητες των 2 αεροσκαφών. Το θέμα των υποδομών είναι επίσης πολύ σημαντικό. Για παράδειγμα, όταν η Ελλάδα σκεφτόταν το 1999 να αγοράσει 1-2 μοίρες F-15, ένας από τους λόγους που δεν το έπραξε, ήταν επειδή δε χωρούσαν στα υπάρχοντα υπόστεγα. Πόσο μάλλον τα ρωσικά Σουχόι που είναι ακόμη μεγαλύτερα. Είναι επίσης εξαιρετικά αμφίβολο πόσο χρόνο θα απαιτούσε η ένταξη ρωσικών αεροσκαφών στο υπάρχον δίκτυο αεράμυνας. που είναι αυστηρά προσανατολισμένο σε νατοϊκά πρότυπα. Ακόμη και συστήματα υποδεέστερης τεχνολογίας, όπως Α/Α μέσα, αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα συμβατότητας και απαίτησαν τεράστιες ποσότητες «ευρεσιτεχνίας» από ελληνικής πλευράς για να αντιμετωπιστούν.

Το Su-35 είναι πιθανότατα ένα ιδιαιτέρως αξιόλογο αεροσκάφος για κλειστές αερομαχίες και αποστολές κρούσης, λόγω ευελιξίας, ακτίνας δράσης και φορτίου οπλισμού που μπορεί να μεταφέρει. Ωστόσο στο περιβάλλον των εμπλοκών πέρα του οπτικού ορίζοντα, δεν έχει καμία ελπίδα εναντίον ενός αεροσκάφους stealth. Δε πρέπει να ξεχνάμε πως οι κλειστές αερομαχίες αρχίζουν να αποτελούν εικόνα του παρελθόντος. (Ακόμη και σε ρωσικά δημοσιεύματα διαβάζουμε πως για να έχει το Su-35 ελπίδες εναντίον του F-35, θα πρέπει να συνεργαστεί με επίγεια παθητικά ραντάρ (PESA), ραντάρ χαμηλού εύρους κύματος, υπέρυθρους αισθητήρες κτλ. Προφανώς ένα τέτοιο δίκτυο είναι μη πρακτικό και δύσκολο να στηθεί).

Επίσης, στην Πτήση & Διάστημα διαβάζουμε:

«Η κατασκευάστρια εταιρεία ισχυρίζεται πως η διασύνδεση F-16V και F-35A είναι «απόλυτη», καθώς τα αεροσκάφη θα μπορούν να εκμεταλλεύονται το ένα τις δυνατότητες του άλλου. Αυτός είναι προφανώς κι ένας από τους λόγους που η ηγεσία της Αεροπορίας ζήτησε το F-35A, κι όχι κάποιο άλλο «υπερμαχητικό» 4ης, 4,25, 4,5 ή και 4,75 γενιάς (και φυσικά συνυπολογίζοντας πως είναι αεροσκάφος 5ης γενιάς, το μόνο διαθέσιμο παγκοσμίως, και χαρακτηρίζεται σαν όπλο πρώτης μέρας πολέμου, καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί την πρώτη μέρα καταστρέφοντας τις αμυντικές υποδομές του χωρίς να μπορεί να αντιμετωπιστεί). Μην ξεχνάμε πως η Τουρκία με τα F-35A αποκτά πλέον την δυνατότητα πρώτου πλήγματος χωρίς να μπορούμε να κάνουμε τίποτα, διαπερνώντας και καταστρέφοντας συστήματα αεράμυνας και επιτρέποντας την καταστροφή της αεροπορίας μας στο εδαφος. Με την πιθανή απόκτηση F-35 από την ΠΑ, η Ελλάδα δεν αποκτά δυνατότητα αντιμετώπισης, αλλά απλά αποκτά κι αυτή αυτές τις δυνατότητες«.

Συμπέρασμα

Από τα ανωτέρω προκύπτει πως η (πολλοστή) προσφορά από πλευράς Ρωσίας των Su-35, δεν είναι δυνατόν να επιβεβαιωθεί, αλλά ακόμη και να ισχύει, η Πολεμική Αεροπορία δεν πρόκειται να τη δεχτεί και να εντάξει ένα αεροσκάφος υποδεέστερης κατηγορίας στο οπλοστάσιό της. Τέλος, οι ισχυρισμοί του άρθρου για τις δυνατότητες του Su-35 και F-35 δεν ανταποκρίνονται στη πραγματικότητα και καταρρίπτονται.

One thought on “Τα Su-35, η υποτιθέμενη πρόταση της Ρωσίας για την Ελλάδα και η ανύπαρκτη πιθανότητα ένταξής του στο ελληνικό οπλοστάσιο

  1. Σωστή η λογική και η ανάλυση Αλλά η αλήθεια είναι ότι το rcs της εξαγωγικής έκδοσης του F35 δεν ειναι γνωστό και σίγουρα μεγαλύτερο από της αμερικανικής, όπως και το κόστος που αναφέρεται στην εγχώρια αμερικανική αγορά.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *